Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Fokus på praktiska erfarenheter i lärarutbildningen

Publicerad:2016-11-07
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Marina Bendtsen

Född 1970
Bor i Vasa, Finland

Disputerade 2016-10-21
vid Åbo Akademi

Avhandling

Becoming and being a language teacher: evolving cognitions in the transition from student to teacher

Blivande lärare prioriterar praktiska erfarenheter på bekostnad av kollaborativt lärande och teori. Marina Bendtsen konstaterar att lärarstudenter behöver få större möjlighet att utvecklas tillsammans med andra.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag jobbar inom lärarutbildningen där man gör en mängd utvärderingar varje år. Jag har reflekterat över hur olika studenter kan uppfatta olika lärtillfällen. Hur de ser på en uppgift, en föreläsning eller på handledning.

– Jag blev intresserad av att veta mer om hur lärarstuderande tänker kring lärarblivande och läraryrket. Forskningen lyfter fram att det även sker mycket lärande i arbetslivet, speciellt i övergångsfasen mellan utbildning och arbete. Därför ville jag följa med studenterna vidare ut i arbetslivet.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om lärarprofessionalisering och lärarblivande. Jag har följt en grupp språklärare i tre olika faser. Den första fasen är när de inleder sin lärarutbildning, den andra efter att de har avslutat sin utbildning och den tredje efter ett par års arbete som lärare. Jag tittar på hur de uppfattar läraryrket, hur de ser på lärarblivande och hur dessa synsätt förändras över tiden.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att praktiken anses ha en central roll i utbildningen. De blivande lärarna lägger stor vikt på praktiska och erfarenhetsbaserade lärandeformer. Samtidigt betyder det att teorin får en mer undanskymd roll och detsamma gäller för mer kollaborativa arbetsformer.

– Studien accentuerar behovet av att bredda synen på lärande och lärarblivande och se till att de blivande lärarna får möjlighet att utvecklas tillsammans med andra, både inom lärarutbildningen och på fältet. Att ta in relevant aktuell forskningslitteratur kan också ge nya perspektiv och idéer.

Vad överraskade dig?

– Hur synen på yrket förändrades över tid. Under utbildningen och just efter utbildningen, var det väldigt mycket fokus på uppgifter som är kopplade till klassrummet. När lärarna sedan började jobba lyfte de fram mer icke-synliga aspekter av yrket som handlar om hur man utvecklar sin lärarroll, hanterar olika krav, sätter gränser och prioriterar. Det är också ett tecken på att det händer mycket efter lärarutbildningen och att lärarna behöver stöd också under denna fas.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärarutbildare, lärare och lärarstuderande. Men även olika aktörer som arrangerar fortbildning för lärare. Jag tänker också att skolledare har nytta av resultaten eftersom de ska ta emot nya lärare och skapa förutsättningar för deras lärande.

 Åsa Lasson

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev