Hoppa till sidinnehåll

Specialpedagogik

Specialpedagogik

Senaste nyheterna och forskningen om specialpedagogik.

Konferenser

Läs mer

Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.

Några av våra kommande konferenser

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Supporting transitions to special school: Co-constructing virtual tours to share important knowledge about school sites and practices

27 november
Transitions between stages of schooling present well-known challenges for children with special educational needs and disabilities, including navigating new sites, people, practices, timetables and expectations. Site visits are often recommended for helping with transition, and yet such visits can be difficult to achieve for practical and logistical reasons. This study piloted the development of virtual…

Simulative and dissimulative masking: Resolving how educational practice that protects neurodivergent people from harm can suppress learning

27 november
The article describes a process where neurodivergent learners in a hostile environment learn to regulate and restrict their own behaviours, often without the provision noticing their distress and continuing to deliver inappropriate support, while misattributing blame to parents. (pdf)

Ny professor i specialpedagogik brinner för samundervisning

27 november
Utsatta barn som kanske aldrig fått en chans, framför allt i skolan, är en hjärtefråga för Christel Sundqvist, nybliven professor i specialpedagogik vid Karlstads universitet. En ledstjärna är att hjälpa dem tidigt så att inte det uppstår problem senare i deras skolgång som leder till marginalisering och exkludering.

Månadens forskare: Cecilia Nakeva von Mentzer

27 november
I arbetet som barnlogoped såg hon hur barn med språkstörning samt döva och hörselskadade barn kämpade för att få samma möjligheter som andra. Genom projekt som SKOP (Språk, Kommunikation Och Psykiskt välbefinnande) fortsätter Cecilia Nakeva von Mentzer att kämpa för att dessa barn och unga ska få det stöd de har rätt till.

Fokus internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen.

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer

Orimligt att barn med adhd nu förvägras blodtryckskontroller på skolan

Igår 19:58
Göteborgs styrande majoritet har beslutat att barn med adhd inte längre kan få sina blodtryck kontrollerade hos skolsköterskan, trots att detta är en etablerad och ofta nödvändig säkerhetsrutin för barn som medicineras. Detta sägs göras för att “värna skolsköterskans tid”. Det är svårt att förstå hur man kan prioritera på detta sätt och urholka elevhälsans…

Keeping humanity at the center: Accessibility and artificial intelligence in education

5 december
Educators across the US are increasingly utilizing AI to support students with disabilities, leveraging tools to enhance communication and personalize learning. A report from the Center for Democracy and Technology shows that nearly 60% of teachers used AI to develop individualized education plans during the 2024-25 school year.

Skolrobot som stöd för skolnärvaro

27 november
När elever av olika orsaker hamnat i så svåra omständigheter att eleven inte kommer till skolan alls har vi ofta svårt att hitta rätt stöd. Utmaningarna för att hjälpa eleven att närma sig skolan är många och för olika elever är därför olika stöd och lösningar nödvändiga. För några elever kan skolrobot som insats vara…
Nyhetskategorier

What a new dyslexia definition could mean for schools

27 november
The International Dyslexia Association has updated the definition of dyslexia by removing language that described the condition as ”often unexpected in relation to other cognitive abilities.” The change could affect how schools identify students with dyslexia, as many states allow the use of the discrepancy model, which identifies dyslexia based on a gap between IQ…

Temaföreläsningar

Läs mer

Skolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.

Några av våra kommande temaföreläsningar

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Nyhetsbrev

Dela via: