Fysisk aktivitet på recept i en svensk skolkontext – medikalisering eller dörröppnare för rörelse
Emelie Wiklund har i sin avhandling undersökt hur fysisk aktivitet på recept i skolan upplevs av yrkeskategorier i elevhälsoteamet, rektorer och lärare, barn och vårdnadshavare.
Emelie Wiklund
Professor Susanna Hedenborg, Malmö universitet. Jenny Vikman, Malmö universitet
Docent Krister Hertting, Högskolan i Halmstad
Malmö universitet
2025-09-19
Abstrakt
Det övergripande syftet med denna avhandling är att utforska hur fysisk aktivitet på recept (FaR) i skolan upplevs av yrkeskategorier i elevhälsoteamet, rektorer och lärare, barn och vårdnadshavare. Fokus ligger på att öka förståelsen för hur dessa grupper erfar FaR:s innehåll, funktion och betydelse i skolmiljön. Genom att inkludera flera perspektiv – elevhälsoteamet samt rektorer och lärares professionella upplevelser, barnets egna erfarenheter och vårdnadshavares synsätt, avser avhandlingen inte bara identifiera gemensamma och skiftande upplevelser, utan också synliggöra de diskurser som formar skolans hälsofrämjande arbete och påverkar hur ansvar för barns hälsa förstås och fördelas. Med utgångspunkt i dessa perspektiv är målet att generera kunskap som kan stödja skolans hälsofrämjande praktik och bidra till vidare utveckling och tillämpning av FaR för barn och unga.

