Att bli sedd ökar delaktigheten i anpassad skola
Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Leda & Lära. Det betyder att den är granskad av Skolportens granskningsgrupp. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.
Fem tydliga strategier bidrog till ökad elevdelaktighet i den anpassade Floraskolan i Kristianstad. Det visar speciallärarna Malin Fältman och Catharina Åfeldt, förskolläraren Mimmi Rosengren samt Anna Larsliedotter, lärare i fritidshem, som skrivit en utvecklingsartikel om hur elever i anpassad skola kan nå sin högsta nivå.
Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?
– Framför allt för att vi vill dela med oss av våra resultat. Vi ser att vårt arbete fungerar i praktiken och har fortsatt att arbeta utifrån de strategier vi tagit fram.
Vad handlar artikeln om?
– Övergripande om ett utvecklingsprojekt för att öka delaktigheten i elever i anpassad skola årskurs 1-6. Artikeln beskriver hur vi i cykler arbetat med att utveckla strategier och arbetssätt för att öka elevernas delaktighet, allt i syfte för att de ska nå sin högstanivå. Under ett års tid har vi filmat lärsituationer, analyserat vad vi sett, dokumenterat i loggböcker samt diskuterat i forskargrupper. Detta arbete utmynnade slutligen i fem strategier för ökat deltagande hos eleverna.
– De fem strategierna som ökar elevernas delaktighet är: Att eleverna blir sedda av såväl vuxna som kamrater, att eleverna får adekvat stöd av vuxna, att eleverna ges möjlighet att påverka sin skoldag, exempelvis genom att välja med vad eller hur de ska jobba, att lärare ställer rätt kravnivå. Viktigt att ha med sig här är att kravnivån kan variera från dag till dag, här behöver lärare vara lyhörda. Har eleven en bra dag kan nivån läggas lite högre, medan en sämre dag innebär att läraren behöver backa och sänka kraven. Den femte strategin handlar om struktur, det vill säga att eleverna vet vad som förväntas av dem. Detta är ett måste i varje klassrum men särskilt för elever i anpassas skola.
Vi har elever som gått från att aldrig delta i någon gemensam aktivitet till att kliva längst fram i klassrummet och demonstrera olika rörelser för övriga elever.
Vilka resultat har ni sett?
– Att elevernas delaktighet har ökat betydligt! Självklart varierar det mellan olika elever, men vi har faktiskt elever som gått från att vilja stå i ett hörn, och i princip aldrig delta i någon gemensam aktivitet, till att kliva längst fram i klassrummet och demonstrera olika rörelser för övriga elever. Vi ser att arbetssättet fungerar och ger resultat, vilket såklart är oerhört stimulerande. Utöver de fem strategierna visar resultaten att ett relationellt perspektiv är en grundförutsättning för eleverna ska vilja, kunna och våga delta.
Hur har ert arbete förändrats av projektet?
– Projektet har inneburit att vi i dag fortlöpande granskar vår undervisning. En tydlig förändring är att vi idag alltid arbetar utifrån frågan ”vad behöver eleven för att nå sin högsta nivå just idag?”.
Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?
– Det kommande läsåret ska vi börja besöka varandras klassrum som ett sätt att stärka det kollegiala lärandet. Vi har alla olika områden som vi brinner extra för och här ser vi stora möjligheter att lära av varandra. Tanken är också att ytterligare stärka elevassistenternas del i arbetet med ökad elevdelaktighet.


