Hoppa till sidinnehåll
Lärarpanelens favorit

Motiverande samtal stärker lärares självtillit

Publicerad:23 september
Uppdaterad:30 september
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Många lärare känner sig inte tillräckligt förberedda inför det relationella arbetet i skolan. Utbildning i motiverande samtal kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer, visar Martina Jordans avhandling som nu har valts till Lärarpanelens favorit.

Martina Jordan. Foto Jeanette Dahlström
Martina Jordan. Foto: Jeanette Dahlström

– Jag har tidigare arbetat med motiverande samtal (motivational interviewing, MI) inom idrott och hälsofrämjande arbete och sett att metoden kan ge goda resultat. Det väckte en nyfikenhet om hur metoden skulle fungera i skolan och vilka effekter den eventuellt skulle kunna ge, säger Martina Jordan.

Avhandlingen Motiverande samtal som relationellt verktyg för lärare i grundskolan handlar om lärares tillämpning och implementering av MI i skolan. MI är en evidensbaserad samtalsmetod som används för att hjälpa människor till förändring och utveckling, och som lägger stor vikt vid att stärka individens egen motivation och tilltro till den egna förmågan.

Avhandlingen bygger på tre delstudier, och i den första delstudien intervjuades lärare som redan tillämpade MI i skolan. Frågor som ställdes var hur och i vilka situationer de använde metoden, och vad de ansåg att MI kan bidra med i skolan.

I DEN ANDRA delstudien har Martina Jordan, som är formellt utbildad i MI, utbildat 14 lärare i MI tillsammans med en erfaren legitimerad psykolog. Genom enkäter före, under och efter utbildningsinsatsen studerade hon om en MI-baserad intervention kunde öka lärarnas självtillit och öka deras autonomistödjande undervisningsbeteenden, samt om interventionen kunde öka elevernas inre studiemotivation och upplevelse av autonomistöd i klassrummet.

Fokus i den tredje studien var implementeringen av MI på en skola där rektor tagit initiativ till utbildningen för samtliga lärare i årskurs 7–9. Här studerades lärarnas upplevelser av att implementera och tillämpa MI i skolan efter att de hade deltagit i en MI-baserad kompetensutvecklingsinsats.

Avhandlingen ger vid handen att lärare upplever att MI är ett konkret och användbart verktyg i det relationella arbetet – från att hantera olika klassrumssituationer till enskilda samtal med elever och vårdnadshavare samt vid konflikter och i bemötande av utåtagerande elever, enligt Martina Jordan.

– Resultaten visar att lärarna anser att MI skulle vara relevant att inkludera i lärarutbildningen för att bättre kunna förbereda nya lärare inför motivations- och relationsarbetet i skolan. Att på egen hand arbeta upp sin relationskompetens tar tid, och även erfarna lärare pekade på vikten av utbildning.

MI ökar lärarnas självtillit, vilket i förlängningen är en viktig faktor för lärares undervisningspraktik och elevers engagemang, konstaterar hon.

– Avhandlingen synliggör även komplexiteten vid implementering av MI-baserade kompetensutvecklingsinsatser i skolan. En slutsats är att det krävs tydliga mål, väl avsatt tid och fortlöpande färdighetsträning för att effekterna av insatsen ska bli långsiktiga.


LÄRARPANELENS MOTIVERING:

”Martina Jordans avhandling innehåller centrala insikter om hur motiverande samtal, MI, kan användas i skolan för att främja lärande. Studien visar att lärares relationella förhållningssätt kan utvecklas, elevers studiemotivation kan öka och att klassrumsklimatet kan förbättras genom MI som effektivt verktyg.”


Till varje nummer av Skolportens magasin väljer Lärarpanelen ut de mest läsvärda avhandlingarna från de senaste månaderna.En av dem utses till favorit.Mer om Lärarpanelens favorit och om Lärarpanelen hittar du här!


Forskare: Martina Jordan.
Avhandling: Motiverande samtal som relationellt verktyg för lärare i grundskolan.
Disputerade: 11 april 2025 vid Karlstads universitet.
Bakgrund: Har tidigare arbetat som mental coach inom idrott och hälsofrämjande arbete, samt som forskningsassistent och universitetsadjunkt.
Nuvarande tjänst: Disputerad adjunkt på Institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet.


Artikeln är tidigare publicerad i Skolporten nr 4/2025

Skolportens magasin

Läs mer

Läs mer om Skolportens magasin!

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026