Kulturkrockar i förskolan beror ofta på missförstånd
Hallå där, Charbel Gabro, prisbelönt föreläsare med fokus på utanförskap, inkludering och mångfald. Du kommer att tala på Skolportens konferens Rektor i förskolan den 22–23 januari 2026.

Vad kommer din föreläsning att handla om?
– Jag vill synliggöra kulturkrockar och visa att vi människor är olika, och att det kan vara svårt att prata om. Jag försöker skapa ett språk som gör att vi kan våga diskutera de här frågorna, så att vi lättare kan bemöta barn och utrikesfödda föräldrar som kanske inte alltid förstår den svenska förskolevärlden. Föreläsningen kommer att vara upplevelsebaserad och lite utmanande, men förhoppningsvis får rektorerna möta sig själva och sina fördomar på ett intressant sätt.
Varför är det viktigt att förskolans personal blir medvetna om sina tanke- och beteendemönster kring mångfald och integration?
– Förskolan är ofta den viktigaste kontakten som utrikesfödda föräldrar har med det svenska systemet och svenska myndigheter. Med rätt bemötande får de en positiv bild av byråkratin, som kan kännas krånglig för många. Tyvärr brister förståelsen ofta.
Kan du ge exempel på missförstånd som kan uppstå på grund av okunskap?
– Ett exempel är relationen till tid. I många länder är människorna inte slavar efter klockan, utan det är andra faktorer som avgör, som när solen går ner eller den första bönen är avslutad. Om någonting händer på vägen till förskolan är klockslaget 08.00 inte så viktigt, men för pedagogerna blir det ett irritationsmoment att barnet missar samlingen.
– Hämtning är ett annat exempel. I många familjer med utrikesfödda föräldrar är det av olika anledningar syskonen som får ta ansvar för hämtning på förskolan. Det fick jag själv göra som barn – vi syskon fick hjälpa till att lappa ihop livet.
– Språket kan också vara ett hinder för kommunikation. Det är lätt att skicka hem ett papper, men om inte det uttalade ordet sägs ansikte mot ansikte är det lätt att informationen missas. Hur vi kommunicerar i olika kulturer skiljer sig mycket åt, och det bäddar för missförstånd och utmaningar, som på sikt leder till irritation och kanske till och med hat.
Vad vill du att förskolerektorerna får med sig från din föreläsning?
– Jag vill att de ska bli stolta över allt som de har gjort för att stärka inkludering och integration, men jag vill också att de ska bli medvetna om vad de skulle kunna göra annorlunda. Förhoppningsvis kan de på så sätt undvika onödiga krockar mellan förskolan och föräldrarna.
Du kan lyssna till Charbel Gabro påSkolportens konferens Rektor i förskolan i Stockholm 22–23 januari 2026. Du kan också välja att ta del av föreläsningen viawebbkonferensen 30 januari–27 februari 2026.
Konferensen berör bland annat:
- Mångfald och integration – förskolans viktiga roll.
- Revideringarna i förskolans läroplan ur ett ledarskapsperspektiv – Skolverket informerar.
- Ett hållbart ledarskap i tider av förändring – konkreta och utvalda strategier.
- Att leda språkutveckling och högläsning – så blir arbetet systematiskt och ger effekt.
- Flickor och teknik – rektorns nyckelroll för att väcka tidigt intresse.
- Sexualitet och samtycke hos barn – hur bör förskolan förhålla sig?
- Om krisen kommer – förberedelser och ansvar vid krishantering.
- Svåra samtal med medarbetare och vårdnadshavare – förhållningssätt och handfasta råd.
Konferenser
Läs mer
Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Temaföreläsningar
Läs mer
Skolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.
Digitala kurser
Läs merAtt möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och ta del av materialet här
Skolnärvaro
Åk F–Gy Att möta explosivt beteende i förskolan
Fsk 



















