Ledare: Den komplexa bedömningen

Foto: Wouter Veenstra
MINSKAD STRESS FÖR eleverna och samtidigt ökad måluppfyllelse. Det blev resultatet när fokus riktades mot kunskapsmålen, snarare än betygen, på Ribbyskolan i Haninge kommun utanför Stockholm.
Att skolan beslöt sig för att sluta sätta betyg på enskilda prov var för att minska pressen på eleverna.
”Vi måste skapa en skola där eleverna känner att de kan lyckas”, säger Ribbyskolans rektor Jesper Samuelsson i temat om bedömning i det här numret av Skolporten.
I tider av elevstress, glädjebetyg och olikvärdiga betyg är frågan om betyg och bedömning mer aktuell än någonsin. Läs mer i Skolportens magasins temaartikel om den komplexa bedömningen.
Skolporten har också träffat forskaren Fredrik Zimmerman som berättar om vad som får pojkar att prestera bättre i skolan. Det finns flera faktorer som utmärker skolor där pojkar lyckas bra, bland annat en tydlig struktur i undervisningen och att arbeta med språkutvecklingen.
Utbildning i motiverande samtal kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer. Det visar Martina Jordans avhandling som nu har valts till Lärarpanelens favorit. Intervjun med Martina Jordan hittar du här!
Läs mer om Skolportens magasin nr 4/2025 här!
Moa Duvarci Engman,
chefredaktör Skolportens magasin
PS: Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:
2 nr för prova-på-priset 99 kr*!

Läs mer och prenumerera på Skolportens magasin här!
*Endast för nya prenumeranter. Du får tillgång till hela det digitala arkivet i appen Skolporten!
Skolnärvaro
Åk F–Gy Att möta explosivt beteende i förskolan
Fsk 

