Hoppa till sidinnehåll
Förskola

”Vi måste kunna dansa i ramen”: en multietnografisk studie om vad undervisning kan bli i förskola

Publicerad:30 september

Vad framträder som gemensamt innehåll i undervisning mellan pedagoger och barn i förskolan? Det är en av frågorna som Kristine Hultberg Ingridz utforskar i sin avhandling

Författare

Kristine Hultberg Ingridz

Handledare

Professor Ann-Christine Vallberg Roth, Malmö universitet Camilla Löf, Malmö universitet

Opponent

Professor Hillevi Lenz Taguchi, Stockholms universitet

Disputerat vid

Malmö universitet

Disputationsdag

2025-10-10

Institution

Institutionen för barndom, utbildning och samhälle

Abstrakt

Den här avhandlingen utforskar vad undervisning kan bli i förskola. I avhandlingen utgår jag från ett nyfiket utforskande för att förstå undervisning utifrån förskolepraktikens premisser där pedagogiska relationer är centrala. Det innebär specifikt att undervisning utforskas med förskolevardagen som utgångspunkt. Det övergripande syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om vad undervisning kan bli i förskola utifrån en multietnografisk studie. Avhandlingen grundas på tre artiklar och en kappa. Två av artiklarna grundas på empiriska studier genomförda i förskola med en videokamera som verktyg för att generera empiri. Avhandlingens tredje artikel drivs av ett teoretisk tänkande om yngre barns utbildning i förskola.

Med anknytning till Kansanens pedagogiska nivåer, bidrar avhandlingen med kunskap om undervisning i förskola som innehar en rörelse mellan 1) aktionsspråk 2) teoretiskt språk och 3) meta-teoretiskt språk och metodologiskt analysspråk. Kappan drivs av en övergripande forskningsfråga som besvaras genom en rörelse mellan Kansanens pedagogiska nivåer vilket erbjuder ytterligare bidrag genom begreppet didaktiskt flerspråkande. Undervisning i förskola såväl i praktik som i teori kan vara både i takt och otakt och inkludera pedagoger, barn och objekt/innehåll och kan vara mycket mer än att hitta verktyg för att mäta kunskap. Avhandlingen bidrar till fortsatta diskussioner om hur undervisning utifrån förskolans premisser kan ha en möjlighet att bli socialt rättvis genom didaktiskt flerspråkande i förskolans utbildning. Social rättvisa som didaktiskt flerspråkande fokuserar social rättvisa som språkande relation mellan barn, pedagog och innehåll/objekt, mellan aktionsnivå och (meta)teoretisk nivå.