Hoppa till sidinnehåll
Föreläsare

Nyansera bilden av läsning och pojkar

Publicerad:23 oktober
Uppdaterad:5 november
John Miller
Skribent:John Miller

Hallå där Stig-Börje Asplund, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Du ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet 29-30 januari 2026. 

Stig-Börje Asplund. Fotograf: Cathrine Andersson Busch

Vad kommer din föreläsning att handla om?

–Min föreläsning kommer att handla om pojkars läsning. Jag kommer att tala om de rapporter som visar att pojkar som grupp läser mindre och sämre än flickor och jag kommer att tala om forskning som pekar ut pojkar som ointresserade läsare. Med utgångspunkt i min egen och annan internationell forskning kommer jag sedan att problematisera den negativa bild vi ofta får ta del av i såväl forskning som media och presentera alternativa, och mer positiva, berättelser om pojkars relation till läsning.

Vilka är myterna kring läsning och pojkar, menar du?

– Det är att de inte läser eller inte engagerar sig i läsning och tycker att det är tråkigt. Och att det är kopplat till en specifik maskulinitetsbild, att läsning inte ingår i projektet att vara pojke. Men det finns fler faktorer som är verksamma än enbart kön, inte minst socioekonomisk bakgrund men också platsen har betydelse, något jag intresserat mig för i min egen forskning. Där har jag visat att pojkar och män som bor på landsbygden läser texter och läser på ett sätt som ofta marginaliserats i skolan.

Vad säger pojkarna själva om läsning?

– De säger att läsning är viktigt och att utan läsning klarar man sig inte i livet. Det är en jätteviktig kompetens, menar de. Och även om skolan inte alltid lyckas engagera dem i läsundervisningen, läser de texterna som ska läsas. Det tycker jag är viktigt att lyfta fram.

Vad vill du att deltagarna ska få med sig från din föreläsning?

– Min förhoppning är att deltagarna ska få en fördjupad förståelse för pojkars relation till läsning och att det finns en fara med att pojkar görs till problemet. Jag hoppas också att föreläsningen ska generera tankar om hur man som lärare kan bedriva läsundervisning där pojkar, men också flickor, kan utveckla mer positiva bilder av sig själva som läsare.

Du kan lyssna till Stig-Börje Asplund på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet i Stockholm 29-30 januari, eller på webbkonferensen som är öppen 5 februari till 5 mars.

Konferensen berör bland annat:

  • Om pojkar och läsning – så kan pojkar utveckla positiva läsaridentiteter.
  • Workshop i kreativt skrivande – praktiska övningar och inspiration till klassrummet.
  • Vässa din bedömarkompetens – en effektiv modell för analys och bedömning av elevtext.
  • Elevers kritiska läsning av multimodala texter på nätet – utmaningar och förslag på arbetssätt.
  • Selektiv mutism – så kan du stötta de ofrivilligt tysta eleverna.
  • Vetenskapligt skrivande – det här behöver studenterna ha med sig från gymnasiet.
  • Lockande litteraturhistoria – så blir klassikerna levande.
  • Författarintervju med Ann-Helén Laestadius – få inspiration till undervisning om nationella minoriteter.

Konferenser

Läs mer

Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.

Några av våra kommande konferenser

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Temaföreläsningar

Läs mer

Skolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.

Några av våra kommande temaföreläsningar

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Digitala kurser

Läs mer
Digital kurs | Anna Hellberg Björklund

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

Läs mer och ta del av materialet här
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk