Hoppa till sidinnehåll

Elever i nian förstår inte kunskapsmål

Publicerad:2017-04-05
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Krångligt språk och bristande kommunikation gör att elever i årskurs nio inte förstår vad de ska göra för att förbättra sina kunskaper. Jennie Sivenbrings avhandling är förra årets näst mest lästa på Skolporten.se.

Elever ifrågasätter inte att bedömningar görs i skolan – de tar dem ofta på stort allvar. Det konstaterar Jennie Sivenbring som forskat om hur det är att vara elev i årskurs nio och bli bedömd i skolan. I avhandlingen studerar hon också hur eleverna själva menar att bedömningar inverkar på dem.

– Det finns en mängd forskning om bedömning men inte särskilt mycket om hur elever förstår bedömningar och om det faktiskt får dem att arbeta bättre.

Jennie Sivenbring.

Tydligt är att elever ser skolan som vägen mot vuxenliv och att betygen är ett kvitto på hur grundskolan klarats av. Särskilt viktiga blir betygen för vilka framtider som blir möjliga, som val av gymnasieprogram och skola. Kruxet är att eleverna inte riktigt förstår vad som förväntas av dem.

– Många uttrycker en önskan om att tydligare få veta vad de ska göra för att förbättra sina kunskaper. Men kommunikationen med lärare vad gäller kunskapsutveckling sker ofta skriftligt eller genom uppläsning av bedömningar vid utvecklingssamtal. Och här brister det, konstaterar Jennie Sivenbring.

Språket uppfattas som alltför byråkratiskt och tekniskt för att ungdomarna själva skall kunna använda sig av det, samtidigt som de förstår att de själva är ansvariga för sitt skolarbete.

– När kunskapsmålen blir otillgängliga försöker många elever att framstå som goda elever. Att arbeta på relationer till lärare blir ett sätt att investera i sig själv och i sin framtid.

Jennie Sivenbring slås av att mycket av elevernas skolvardag kretsar kring det som bedöms.

– Verkligen, det förvånar mig också att ungdomarna är så medvetna om hur de kan agera för att få lärare positivt inställda genom att exempelvis arbeta på relationer. Jag tror att lärare generellt är bra på att vara tydliga och formativa. Men det är viktigt att ha kunskaper om hur bedömningar tas emot och vilka alternativ de erbjuder ungdomar.

Av Susanne Sawander

Forskare: Jennie Sivenbring
Avhandling: I den betraktades ögon. Ungdomar om bedömning i skolan
Disputerade: 2016-04-15 vid Göteborgs universitet

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev