Matematikångest – så bemöter du det i klassrummet
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om matematikångest, en känsla av oro eller rädsla som kan påverka kognitiva förmågor och blockera elevers potential att lära sig matematik. Ta del av aktuell didaktisk forskning och beprövade metoder som kan hjälpa dig som lärare att effektivt hantera matematikångest i ditt klassrum.
Föreläsningen riktar sig till lärare i matematik, samt speciallärare och specialpedagoger. Exemplen i föreläsningen är hämtade från högstadiet och gymnasiet.
Innehåll
Temat består av
- en digital föreläsning (60 min), inspelad på Skolportens konferens Matematiksvårigheter i högstadiet och gymnasiet ht 2025.
- möjlighet att ställa frågor till föreläsaren.
- diskussions-/reflektionsfrågor för det fortsatta arbetet.
Tillgänglighet
Temat är tillgängligt mellan 13 april och 18 maj via vår digitala plattform. Du kan ta del av materialet under hela perioden. I chatten som hör till filmen kan du också ställa dina frågor till föreläsaren, som svarar så snart som möjligt.
Temat passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Jag tyckte att det var väldigt intressant. Som lärare på komvux gäller det här majoriteten av de elever som jag möter, inser jag. Tecknen som presenterades för matteångest känner jag igen väldigt mycket.
Sagt av tidigare deltagare
Medverkande

Rimma Nyman
UNIVERSITETSLEKTOR
Föreläsning
Matematikångest – hur bemöter vi det i klassrummet?
I varje klassrum finns elever som kämpar med att förstå och tillägna sig grundläggande matematiska begrepp. För en del av dessa ungdomar kan matematiklektionerna leda till så kallad matematikångest, en känsla av oro eller rädsla som kan påverka kognitiva förmågor och blockera deras potential att lära sig matematik. Ta del av aktuell didaktisk forskning och beprövade metoder som kan hjälpa dig som lärare att effektivt hantera matematikångest i ditt klassrum. Vi utforskar konkreta exempel och strategier för att identifiera elever som upplever matematikångest, och fokus ligger på hur matematiskt innehåll kan användas för att förebygga och motverka dessa känslor. Du får verktyg och insikter som kan göra skillnad i undervisningen, och bidra till att skapa en tryggare och mer stimulerande lärmiljö för alla elever. Rimma Nyman är lektor vid Göteborgs universitet, där hon forskar om lärande och undervisning i matematik. Rimma är gymnasielärare i grunden och har lång erfarenhet av undervisning i didaktik och praktisk metodik för blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasieskolan. Här har vi samlat svar på vanliga frågor 
Rimma Nyman
UNIVERSITETSLEKTOR
PRAKTISK INFORMATION


