Hoppa till sidinnehåll
Lärarpanelens favorit

Säkrare bedömning vid grupparbeten

Publicerad:6 november
Uppdaterad:11 november
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Att urskilja elevers individuella kunskaper utifrån grupparbeten är en utmaning för lärare. I sin forskning har Johan Forsell utvecklat en modell för ett säkrare bedömningsunderlag vid grupparbeten i skolan. Nu har hans avhandling valts till Lärarpanelens favorit.

Johan Forsell. Foto: Niclas Fasth

– Jag har tidigare arbetat som gymnasielärare och har själv upplevt problemen med att göra individuell bedömning utifrån elevers grupparbeten, säger Johan Forsell.

Avhandlingen handlar om gymnasielärares utmaningar och möjligheter att göra individuella bedömningar utifrån grupparbeten. Studien bygger på intervjuer med sex gymnasielärare i svenska om hur de resonerar och arbetar med bedömning vid grupparbeten.

Genom fokusgruppsintervjuer med närmare 130 gymnasieelever har Johan Forsell också undersökt elevernas erfarenheter av bedömning av grupparbeten. Tillsammans med några av lärarna i studien har han utvecklat en bedömningsmetod för grupparbeten som bygger på att eleverna efter ett grupparbete får redovisa sina resultat i tvärgrupper, i syfte att tydligare kunna bedöma elevernas individuella kunskaper. Metoden har sedan testats av lärarna i studien.


Till varje nummer av Skolportens magasin väljer Lärarpanelen ut de mest läsvärda avhandlingarna från de senaste månaderna.En av dem utses till favorit.Mer om Lärarpanelens favorit och om Lärarpanelen hittar du här!


Överlag visar resultaten att det är svårt att göra bedömningar på individnivå utifrån grupparbeten:

– De har svårt att urskilja elevernas individuella kunskaper, och bedömningen blir därmed lite av att ”dra alla över en kam”. Samtidigt vittnar lärarna om att det är något som skaver, men de hittar inga bra sätt för att göra individuella bedömningar.

Eleverna själva belyser framför allt aspekter kring rättvisa och orättvisa när lärare bedömer grupparbeten, konstaterar Johan Forsell. Olika ambitionsnivå i gruppen kan exempelvis leda till att den med höga ambitioner behöver slita mer än de med lägre ambitioner för att nå sina mål. Orättvisa upplevs också om någon bidrar mer eller mindre i det gemensamma arbetet men alla får samma betyg.

– Ett välkänt problem med grupparbeten är just att sociala förmågor kan överskugga bristen på kunskap och tvärtom.

Johan Forsell menar att det är viktigt att beakta elevernas perspektiv och som lärare fundera över vad man faktiskt bedömer i grupparbeten.

– I läroplanen står att det är elevernas kunskaper som ska bedömas. Samtidigt betonar läroplanen att elever ska lära sig samarbeta, även om det inte är föremål för bedömning.

Den bedömningsmodell som undersöktes i avhandlingen visade sig fungera väl. Genom att arbeta i tvärgrupper fick lärarna ett säkrare underlag för sin bedömning. Ju mer aktiv läraren är vid de här tvärgruppsmomenten, genom att interagera och ställa följdfrågor, desto mer underlag får läraren för att göra en individuell bedömning av elevens kunskaper.

– Sammantaget visar mina resultat hur det går att få både validitet och reliabilitet i betygssättningen av grupparbeten. Men det är förutsatt att lärare gör genomtänkta och välavvägda val samt är aktiva vid grupparbetsbedömning.


LÄRARPANELENS MOTIVERING:

”Johan Forsells avhandling blev Lärarpanelens favorit eftersom den tydligt belyser svårigheterna med grupparbetsbedömning samt ger forskningsbaserade insikter om validitet, reliabilitet och rättvisa. Genom att förena lärar- och elevperspektiv blir resultaten direkt användbara i klassrummet och stärker lärarens professionella bedömningar.”


Forskare: Johan Forsell.
Avhandling: Lärares och elevers erfarenheter av grupparbetsbedömning i gymnasieskolan. Möjligheter, utmaningar samt konsekvenser för validitet, reliabilitet och rättvisa.
Disputerade: 25 april 2025 vid Linköpings universitet.
Bakgrund: Ämneslärare på gymnasiet i sociologi och medieämnen och dessförinnan journalist. Nuvarande tjänst: Disputerad universitetsadjunkt vid Linköpings universitet


Artikeln är tidigare publicerad i Skolporten nr 5/2025! 

Skolportens magasin

Läs mer

Läs mer om Skolportens magasin!

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026