Hoppa till sidinnehåll
Styrdokument

Theory and validity evidence for a large-scale test for selection to higher education

Publicerad:2017-09-13
Uppdaterad:2017-10-24

Kvinnliga provdeltagare gynnas på ordförståelse-uppgifterna, medan manliga deltagare istället gynnas på uppgifterna i engelsk läsförståelse. Det är ett av resultaten i Jonathan Wedmans avhandling om högskoleprovets validitet.

Författare

Jonathan Wedman

Handledare

Professor Marie Wiberg, Umeå universitet Doktor Per-Eik Lyrén, Umeå universitet

Opponent

Professor Jo-Anne Baird, Oxford University

Disputerat vid

Umeå universitet

Disputationsdag

2017-09-22

Titel (se)

Teori och Validitetsbevis för ett Storskaligt Prov för Urval till Högre Studier

Titel (eng)

Theory and validity evidence for a large-scale test for selection to higher education

Institution

Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Theory and validity evidence for a large-scale test for selection to higher education

Validity is a crucial part of all forms of measurement, and especially in instruments that are high-stakes to the test takers. The aim of this thesis was to examine theory and validity evidence for a recently revised large-scale instrument used for selection to higher education in Sweden, the Swedish Scholastic Assessment Test (SweSAT), as well as identify threats to its validity. Previous versions of the SweSAT have been intensely studied but when it was revised in 2011, further research was needed to strengthen the validity arguments for the test. The validity approach suggested in the most recent version of the Standards for education and psychological testing, in which the theoretical basis and five sources of validity evidence are the key aspects of validity, was adopted in this thesis.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i företagsekonomi!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev