Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Tydlighet nyckeln för ökat engagemang i förskolan

Publicerad:25 november
Uppdaterad:2 december
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Leda & Lära. Det betyder att den är granskad av Skolportens granskningsgrupp. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.

Med ett tillitsbaserat ledarskap ökar både engagemang och delaktighet bland pedagoger och rektorer i förskolan. Det framkommer i en utvecklingsartikel av Ulrika Månsson, skolchef och Malin Ljungberg, verksamhetsutvecklare för Tyresö kommuns förskola. Artikeln är skriven inom ramen för Ifous processtöd ”Hållbar förskola”.

Ulrika Månsson och Malin Ljungberg.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– I Tyresö kommuns förskolor har vi under flera år arbetat med ett tillitsbaserat ledarskap mot vår gemensamma vision ”En hållbar utbildning som skapar framtidstro och gör skillnad för Tyresös yngsta medborgare”. Vi arbetar båda på förvaltningsnivå, som verksamhetsutvecklare respektive skolchef för förskolan, och vårt fokus har varit utveckling av tillitsbaserat ledarskap. Att skriva en artikel är ett sätt att fördjupa det arbetet och framför allt säkerställa att vi är på rätt väg.

Vad handlar artikeln om?

– Den undersöker hur våra ledarhandlingar, som bygger på tillitsbaserat ledarskap, uppfattas ute i förskolans verksamheter – får vårt förhållningssätt och valda strategier önskad effekt? Ett viktigt syfte med tillitsbaserat ledarskap har varit att öka samsynen och bygga en organisation där medarbetare kan känna sig trygga att vara med och bidra till utveckling. Artikeln bygger på gruppintervjuer med rektorer och pedagoger i förskolan.

Resultaten visar att en tydlig gemensam vision, strukturerade kvalitetsdialoger samt ett tillitsbaserat och dialogbaserat ledarskap bidrar till att skapa likvärdighet och gemensam samsyn i verksamheten.

Vilka resultat har ni sett?

– Vi har sett att vårt förhållningssätt har bidragit till ökat engagemang och delaktighet bland både rektorer och pedagoger ute i förskolorna. Resultaten visar att en tydlig gemensam vision, strukturerade kvalitetsdialoger samt ett tillitsbaserat och dialogbaserat ledarskap bidrar till att skapa likvärdighet och gemensam samsyn i verksamheten.

– Samsyn innebär dock inte att allt ska göras på samma sätt och se likadant ut. Förskolornas olika verksamhet kan se väldigt olika ut och det måste det finnas utrymme för. Med ramarna och visionen är desamma. Givetvis finns utmaningar. De handlar främst om att öka delaktigheten inom hela personalgruppen. Här behöver vi arbeta med att skapa jämlika möjligheter till delaktighet och kompetensutveckling.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Något vi fått syn på under arbetets gång är vikten av tydlighet. När vi inledde arbetet för flera år sedan pågick en rad olika processer som verksamheterna skulle förhålla sig till och vi insåg att det inte fanns någon röd tråd eller tydlig förklaring till hur de olika delarna hängde ihop. För att skapa engagemang och delaktighet krävs just tydlighet kring syfte och mål, men också genomtänkta strategier om vilka funktioner som ska delta i olika delar.

Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?

– Vi ska ge oss ut på förskoleenheterna och föra en dialog kring vår artikel. Vårt närmsta mål är nu att öka delaktigheten bland förskolepedagogerna.