Hoppa till sidinnehåll
Anpassad skola

Utvecklingsprogram ökade både lärandet och trivseln på jobbet

Publicerad:25 november
Uppdaterad:26 november
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Leda & Lära. Det betyder att den är granskad av Skolportens granskningsgrupp. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.

Med en strukturerad utvecklingscykelstärktes elevernas lärande i anpassad skola. Att delta i Ifous FoU-program ”Kunskapsuppdraget i anpassad skola” har också lett till ökad samsyn och minskad sjukfrånvaro bland pedagogerna. Det framkommer i en utvecklingsartikelav rektor Linus Bromander, förstelärare Christina Thelander samt speciallärarna Maria Andersson och Camilla Eriksson, vid Norretull anpassad grundskola i Kristianstad.

Camilla Eriksson, Tina Thelander, Maria Andersson och Linus Bromander.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Vi har genom Ifous FoU-program ”Kunskapsuppdraget i anpassad skola”, arbetat i flera år med att utveckla undervisningen på vår skola. Genom att skriva en utvecklingsartikel ville vi gå ett steg vidare och undersöka om vårt utvecklingsarbete lett till det vi hade hoppats på. Under arbetets gång upptäckte vi också att det finns väldigt lite forskning i anpassad skola och genom en artikel vill vi bidra med kunskap och erfarenhet.

Vad handlar artikeln om?

– Övergripande om huruvida vi lyckats att göra förändringar i undervisningen som leder till ökat lärande för eleverna. Vårt utvecklingsarbete innebar att vi gemensamt på skolan tog fram en utvecklingscykel som syftar till att synliggöra elevernas progression. Enkelt beskrivet innebär utvecklingscykeln att pedagogerna skattar elevernas kunskaper inför ett arbetsmoment eller tema, och lägger upp en pedagogisk plan för varje elev. I halvtid skattas åter elevens kunskaper, samt analyseras av pedagogerna, som eventuellt justerar undervisningen eller insatserna. Sista mätningen sker i slutet av arbetsmomentet för att se om elevens kunskaper ökat. Pedagogerna för under hela utvecklingsarbetscykeln också loggbok över elevernas utveckling och pedagogernas prestationer alternativt undervisningshandlingar.

– Artikeln bygger på enkäter med och fritextsvar från pedagogerna på skolan, det vill säga både lärare och elevassistenter, som fått svara på hur de upplever den cykliska arbetsmodellen, och huruvida de anser att den bidrar till att pedagoger justerar i sina prestationer, som i sin tur leder till ökat lärande hos eleverna.

Mest betydelsefullt för ett positivt resultat är att alla yrkeskategorier är delaktiga i utvecklingsarbetet. Vi ser tydligt hur detta har bidragit till ökad samstämmighet och trygghet.

Vilka resultat har ni sett?

– Det tydligaste resultatet är att varken lärare eller elevassistenter kan urskilja något moment som är mindre viktigt än något annat. I stället pekar alla på att alla moment, det vill säga pedagogisk planering, skattning, loggbok, analyser och återkoppling behövs för att stärka elevernas lärande. Skattningarna värderas högst i vår utvecklingscykel. De underlättar för pedagogerna att identifiera elevernas behov och leder till att pedagogerna gör förändringar i sina undervisningshandlingar, i arbetssätt, förhållningssätt, eller i stöd. Det kan exempelvis vara avskärmningar och olika typer av bildstöd, samt anpassningar av uppgifter, som kan leda till ökat elevresultat. Tidigare fokuserade undervisningen i högre grad på görandet i stället r lärandet, vilket nu på ett naturligt sätt har ändrats.

– Genom FoU-programmet har vi ökat det kollegiala pedagogiska samarbetet och skapat ett gemensamt förhållningssätt, och detta har varit en mycket viktig framgångsfaktor i arbetet med att stärka elevernas lärande. Mest betydelsefullt för ett positivt resultat är att alla yrkeskategorier varit delaktiga i utvecklingsarbetet. Vi ser tydligt hur detta har bidragit till ökad samstämmighet och trygghet. Ett konkret kvitto på det är det faktum att sjuktalen har sjunkit med närmare 30 procent sedan vi inledde vårt utvecklingsarbete.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi tänkte inledningsvis att vi genom detta arbete skulle identifiera den mest effektiva delen i utvecklingscykeln, men resultatet visar att alla delar behövs. Det innebär att vi nu arbetar vidare med att utveckla och förfina utvecklingscykeln.

Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?

– Artikeln i sig är ett sätt att föra arbetet vidare, och vi har föreläst om projektet i ett par olika sammanhang. Men det finns fortfarande en del att göra här och vi hoppas att vi får tillfälle framåt att sprida vårt arbete vidare.