Om stimulans och utmaningar för elever som ligger långt fram i engelskundervisningen
Hallå där Caroline Sims, universitetslektor i specialpedagogik vid Mälardalens universitet. Du ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska för högstadiet och gymnasiet 5-6 februari 2026.
Vad kommer er föreläsning att handla om?
– Föreläsningen kommer att handla om elever som ligger långt fram i engelska av olika orsaker. Det kan handla om förstaspråkstalare, de som talar väldigt mycket engelska på fritiden i exempelvis spelsammanhang och framför allt de med särskild begåvning, vilket innebär att de har väldigt lätt för språk och lär sig mycket snabbt. Dessa tre grupper kommer inte fram i undervisningen då man lägger fokus på mera grundläggande kunskaper. Ribban läggs väldigt lågt i förhållande till vad en del elever i klassen kan. Jag kommer att tala om hur vi kan jobba med de här eleverna utan att man för den sakens skull tappar de som behöver extra stöd.

Vad beror det på att den här gruppen elever inte får den stimulans i engelska som de behöver?
– I min forskning har jag bland annat tittat på 200 år av svenska styrdokumentet som gäller skolan för att se när dessa elever tas upp som ligger längre fram och behöver mera stimulans. Det visade sig att eleverna finns med ett tag, men sedan försvinner de i och med den gemensamma grundskolan då man inte ville göra skillnad på elever.
– Det finns vissa exempel från styrdokumenten som säger att elever som ligger långt fram i undervisningen får klara sig på egen hand då lärarens fokus ska ligga hos de som har svårigheter och ligger efter. Man ska undvika för mycket utmaningar därför att det kan vara avmotiverande, men för den här gruppen elever är det tvärtom. Jag kunde se att eleverna gradvis hamnar mer och mer i bakgrunden tills år 2015 då Skolverket tar upp gruppen igen, men då pratar man till stor del om eleverna kopplat till neuropsykiatriska diagnoser. Och så är det ju inte.
Vilka är riskerna om dessa elever inte får den stimulans de behöver?
– Definitivt skolfrånvaro, men också att eleverna tappar motivation, vilket kan leda till frustrationer, depressioner och aggressioner. De kan helt enkelt bli störande i undervisningen. Det finns en del forskning, där jag också är involverad, som pekar på att gruppen också dras mot kriminalitet, där stimulans och utmaningar finns.
Vad vill du att deltagarna på konferensen får med sig från er föreläsning?
–Jag vill att deltagarna får större kunskap i ämnet, vidgar perspektiven och vågar börja titta på sin egen undervisning i engelska och hur de kan utveckla den för att nå även de här eleverna.
Du kan lyssna till Caroline Sims påSkolportens konferens Engelska för högstadiet och gymnasiet 5-6 februari 2026. Du kan också välja att ta del av föreläsningen viawebbkonferensen 12 februari–13 mars 2026.
Konferensen berör bland annat:
- Litteraturundervisning som bygger på elevernas intressen och skapar frivilliga läsare.
- Arbeta med ordförrådsutveckling utifrån korpuslexikon och kognitiva processer.
- Muntligt berättande som stärker elevernas identitet och ökar deras interaktionella kompetens.
- Särskilt begåvade elever – så kan vi bemöta och stimulera dem i engelskundervisningen.
- Använd elevers olika modersmål som resurs för fler perspektiv i klassrummet.
- Skrivuppgifter som baseras på kreativitet, autentisk input och elevengagemang.
- Skönlitteraturens roll och legitimitet i engelska – varför är den så viktig och hur kan vi utforska dess möjligheter?
- Fördjupande föreläsning om synen på frihet, polarisering och aktuell utveckling i USA.
Konferenser
Läs mer
Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Temaföreläsningar
Läs mer
Skolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.
Digitala kurser
Läs merAtt möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och ta del av materialet här
Skolnärvaro
Åk F–Gy Att möta explosivt beteende i förskolan
Fsk 



















