Lärandet i förskolan sker i stunden

Skolportens favorit
LÄRARPANELENS MOTIVERING: I sin avhandling utforskar Sara Dalgren de vardagliga mötena på förskolan – där lek, lärande och omsorg vävs samman. Konkret och detaljerat definierar hon hur det hon kallar ”inbäddad undervisning” föds ur det sociala samspelet. Sara Dalgren påvisar det möjligen överraskande, men i praktiken helt klart användbara – att även frågor med förutbestämda svar kan bidra till att fokusera och fungera utvecklande för barnen. LÄS MER OM LÄRARPANELEN HÄR!Fakta/Forskare: Sara Dalgren, född 1973, bor i Huddinge. Avhandling: Att göra pedagogisk praktik tillsammans. Socialt samspel i förskolans vardag.Bakgrund: Har varit förskollärare i Stockholm i tio år, sedan undervisat på förskollärarutbildningen på Södertörns högskola och är verksam som pedagogisk handledare i ett förskoleområde i Huddinge. Disputerade i mars 2017 i pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet. Sedan våren 2017 undervisar hon på lärarutbildningen vid Linköpings universitet, Campus Norrköping.
Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2017!

Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Digital temaföreläsning
Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 13 apr – 18 maj 2026



