Rektorer vill vara pedagogiska ledare

Siv Saarukka
Född 1945
Bor i Kronoby, Finland
Disputerade 2017-09-15
vid Åbo Akademi
Avhandling
Understanding School Principals’ Leadership
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Det är en rätt lång historia. Jag har jobbat inom utbildningssektorn sedan år 1973 och har haft hand om rektorsutbildningar sedan år 1987, så det har hört till mitt verksamhetsområde.Vad handlar avhandlingen om?
– Om rektorers ledarskap ur ett personperspektiv. Det finns en hel del studier kring rektorers uppdrag och vad de gör, men jag ville titta på vem rektor är som individ. Jag har dels intervjuat rektorer i finlandssvenska skolor, dels samtalat med lärare i fokusgrupper om deras förväntningar på rektors ledarskap.Vilka är de viktigaste resultaten?
– Rektorerna är ganska tydliga och bra på att identifiera sina personliga egenskaper. De är inte främmande för att berätta om sig själva, hur de ser på sitt ledarskap och uppgiften att representera skolan. Det ingår ju också i deras uppdrag att lyssna, entusiasmera och utveckla personalen. Resultaten visar att de har en god självinsikt och kan beskriva hurdana de själva är som ledare. – Det fanns också vissa gemensamma nämnare i motiven till att bli rektor. I Finland måste man vara lärare i botten för att kunna bli rektor och de som söker sig till jobbet säger sig tycka om utmaningar som går utöver undervisningen. Men de hade förväntningar på att kunna vara mer pedagogiska ledare än vad verkligheten tillåter. Löpande ärenden och administration tar mycket tid och många hade inte kunnat uppfylla målsättningarna som de hade när de blev rektor.Vad överraskade dig?
– Kanske det att man inte särskilt lyfter fram värdefrågor och etik i ledarskapet. Dessa är en del av läroplanen och det ingår i rektors vardag att kunna kommunicera kring dem.Vem har nytta av dina resultat?
– Rektorerna själva, särskilt med tanke på deras fortbildning och kompetensutveckling samt alla som arrangerar utbildningar av olika slag för rektorer. Annika Larsson SjöbergRelaterade länkar

Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Att möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk 

