Betyg och bedömning
Betyg och bedömning
Betyg och bedömning väcker åsikter – håll dig uppdaterad inom ämnet med de senaste nyheterna.
Mest läst senaste månaden
Nyhetskategorier
”Hur svensk skola missar elever som inte lär sig läsa”
I rapporten granskar Inger Fridolfsson, speciallärare med magisterexamen i specialpedagogik och redaktör för Svenska Dyslexiföreningens tidskrift, det obligatoriska bedömningsstödet i årskurs 1 samt de nationella proven (NP) i svenska för årskurs 3. (pdf)
Nyhetskategorier
Låga krav – då godkänns elever som inte kan läsa och skriva
”Hur svensk skola missar elever som inte lär sig läsa”. Så heter en ny rapport skriven av specialläraren Inger Fridolfsson. Hennes slutsats: Skolverkets bedömningsstöd är verkningslöst eftersom många elever lyckas dölja sina lässvårigheter genom att gissa sig till rätt svar på testen. Dessutom är kraven för lågt ställda.
Ny rapport ger stöd för lärares betygsdilemma
En ny rapport från Skolinspektionen sätter fingret på lärares betygsdilemma – krocken mellan att särskilt beakta nationella prov och att följa betygsprinciperna. – En omöjlig ekvation, säger läraren Sara Bruun.
Konferenser
Läs merSpecialpedagogik i grundskolan
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer och boka din plats här!Forskarintervjuer
Forskning och utveckling kategorier
Elevers strategier för att hjälpa varandra
När elever har informella strategier för att hjälpa varandra med skoluppgifter utan lärarnas vetskap blir det väldigt svårt för lärarna att göra korrekta bedömningar och sätta rätt betyg. Det konstaterar Charlotta Rönn som forskat i ämnet.
Forskning och utveckling kategorier
Flit är viktigare än socioekonomi
Högstadieelevers skolresultat har ett starkt samband med deras kognitiva förmåga, följt av icke-kognitiva förmågor som koncentration, självbild och en tilltro till att det går att lyckas om man anstränger sig. Detta påverkar resultaten mer än familjebakgrunden, visar Björn Bomans avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Externa bedömningar leder sällan till förändringar i undervisningen
Klassrumsbedömningar i form av nationella bedömningar, eller bedömningar som huvudmannen beslutat om, blir ett verktyg för att identifiera elever i behov av stöd. Men detta leder sällan till förändringar i undervisningen, visar Helena Sjunnesson i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Lärarstudenter behöver diskutera bedömning i engelskämnet
Mer diskussion under lärarutbildningen om bedömning och betygssättning i engelskämnet kan stärka studenterna och skapa en mer jämlik bedömning. Det visar Anna-Marie Csöreghs avhandling i ämnet.
Forskning och utveckling kategorier
Psykiatriska diagnoser slår hårt mot elevers betyg
Elever med en psykiatrisk diagnos har betydligt sämre skolresultat än de som inte har någon diagnos. Den diagnos som slår absolut hårdast är adhd, och det gäller både flickor och pojkar, visar Cristian Bortes i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Bedömningskriterier tolkas olika av språklärare
Det finns en viss variation i hur lärare tolkar och viktar olika bedömningskriterier. Det konstaterar Maria Håkansson Ramberg som undersökt språklärares bedömning av elevtexter på tyska.
Forskning och utveckling kategorier
Rimligt med mindre styrning i vissa frågor
Vad händer med undervisningen när det mätbara ges allt större vikt? Det undersöker Gustav Borsgård i sin avhandling om politiska implikationer av litteraturundervisning som demokrati- och värdegrundsarbete.
Forskning och utveckling kategorier
Lönsamt för komvuxstudenter att läsa vidare
Att som komvuxstudent studera vidare på universitetet ger positiva effekter både i form av löneutveckling och minskad risk för arbetslöshet. Det är ett av resultaten i Linn Karlssons forskning.
Skolporten jobb
Se alla jobbUppsala kommun, Uppsala län1 vecka
Speciallärare åk 1-6 till Rosendals skola
Läs mer på Skolporten JobbFler nyheter
Fler nyheter om betygNyhetskategorier
”Gör upp med flumskolan och återinför ordningsbetyg”
Återinförandet av ordningsbetyg är inte en tillbakagång, utan en nödvändighet för att återskapa en trygg och studiefokuserad atmosfär, skriver tre moderata politiker i Göteborg.
Nyhetskategorier
Slutreplik: Så minskar ni risken för nya misslyckanden, Skolverket
Ett tips till Skolverket är att ge uppdraget till en annan forskargrupp än den som utvecklat nuvarande bedömningsstöd. Detta för att minimera ytterligare misslyckanden och säkerställa att det verkligen görs om i grunden, skriver specialläraren Inger Fridolfsson.
Nyhetskategorier
Här får unga helsingborgare studiecoachning – ska hjälpa fler ut i arbetslivet
Avsaknaden av en gymnasieexamen leder till att många unga blir utan jobb och fortsatta studier. I Helsingborg erbjuds extra stöttning till den som vill plugga upp sina betyg och hitta en sysselsättning.
Nyhetskategorier
”Elever måste kunna läsa för att få godkänt”
Det nationella provet i svenska ska ge en god träffsäkerhet och synliggöra elevers kunskaper i svenska, och där ingår läsförmågan. Skolverket kommer noga följa upp och utvärdera den nya provbetygsmodellen för att se om förändringar behöver göras, skriver Anna Westerholm, Skolverket.
Skolverkets replik: Vi tar visst hänsyn till kritiken
Inger Fridolfsson skriver i sin debattartikel att lärarnas synpunkter inte har någon betydelse i sammanhanget. Här håller Skolverket dock inte med, skriver Anna Westerholm på Skolverket.
Nyhetskategorier
Utredare: Studentexamen enligt den finska modellen en del av lösningen på glädjebetyg
Regeringens utredning för att stoppa glädjebetygen ska redovisas nästa år. Enligt utredaren Magnus Henrekson kan studentexamen likt den finska modellen vara en del av lösningen.
”Efter mitt underkända betyg deltog jag inte längre aktivt”
Att påstå att ett underkänt betyg skulle motivera eleven till flitigare studier är förstås helt fel, skriver Rolf Ekelund, filosofie magister, utbildad ämneslärare, tidigare läromedelsförläggare.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.