Hoppa till sidinnehåll
Lärarpanelens favorit

Skickliga lärare – en kompensatorisk faktor

Publicerad:Idag 12:48
Uppdaterad:Idag 12:53
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Tydliga lärarinstruktioner och studiero är starka kompensatoriska faktorer i matematikundervisningen i grundskolans årskurs 4. Det visar Lena Asps doktorsavhandling som nu har valts till Lärarpanelens favorit.

Lena Asp.
Lena Asp. Foto: Julia Sjöberg.

I sin avhandling Does teaching quality matter for student learning outcomes? A student perspective of a mathematics classroom har Lena Asp undersökt sambanden mellan undervisningskvalitet, elevers självförtroende och prestation i matematik.

– Jag har arbetat som lärare på högstadiet och gymnasiet i över 25 år, men även som rektor på lågstadiet, och har sett hur viktig läraren är för elevernas lärande. Men det handlar inte enbart om lärares ämneskunskaper – utan lika mycket om ledarskap, relationell kompetens och den klassrumsmiljö som lärare och elever skapar tillsammans. Sett utifrån dagens brist på likvärdighet i skolan är detta en viktig fråga, säger Lena Asp.

Studien belyser att undervisning och lärande sker i ett samspel mellan lärare och elever och påverkas av det sammanhang de äger rum i, till exempel i klassrummet.

Den övergripande frågan som undersöks är hur sambanden ser ut mellan undervisningskvalitet och elevers självförtroende och prestation i matematik, och om det finns skillnader för olika elevgrupper med avseende på kön, socioekonomisk bakgrund, och språket som talas i hemmet.

Avhandlingen bygger på data från Timssundersökningar med svenska och nordiska elever i årskurs 4. Timss är en internationell studie som undersöker kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och årskurs 8.

– Resultaten visar hur viktig läraren och klassrumskontexten är för elevernas lärande. Konkret visar resultaten att ju högre självförtroende i matematik eleven har, desto bättre prestationer. Självförtroende i ämnet är något som elever kan ha med sig hemifrån, men mina resultat visar också att ju tydligare instruktioner från läraren som eleverna upplever, desto högre blir deras självförtroende i matematik.

Avhandlingen visar också på att ju lugnare klassrum och ju mer studiero eleverna upplever, desto högre blir deras prestation i matematik.

– De starkaste negativa faktorerna kopplat till elevernas resultat i matematik – särskilt i Sverige – är ett annat modersmål än svenska samt svag socioekonomisk bakgrund. Det syns tydligt både på individ- och klassrumsnivå. Intressant är att detta samband minskar när man lägger till faktorer som elevernas upplevelse av självförtroende i ämnet, studiero och tydliga instruktioner från läraren. Det här visar hur oerhört viktig lärarens undervisningskvalitet är i skolans kompensatoriska uppdrag.

Det var överraskande hur lärarens undervisningskvalitet kan kompensera för negativa faktorer som exempelvis svag socioekonomisk bakgrund, konstaterar Lena Asp.

– Jag hade inte förväntat mig att så tydligt se hur lärarens undervisning och ledaregenskaper kan väga upp och påverka elevers prestationer i positiv riktning.

LÄRARPANELENS MOTIVERING:

”Upplevd undervisningskvalitet och studiero är avgörande för prestationer och självförtroende i matematik i grundskolans årskurs 4. För elever med svenska som andraspråk och låg socioekonomisk bakgrund är effekten av skickliga lärare som starkast. De konkreta och väl belagda resultaten i denna avhandling har generell bäring inom skolan. Här erbjuds viktig vägledning för att stärka lärares skicklighet!”


Till varje nummer av Skolportens magasin väljer Lärarpanelen ut de mest läsvärda avhandlingarna från de senaste månaderna.En av dem utses till favorit.Mer om Lärarpanelens favorit och om Lärarpanelen hittar du här!


Forskare: Lena Asp
Avhandling: Does teaching quality matter for student learning outcomes? A student perspective of a mathematics classroom
Disputerade: 13 juni 2025 vid Göteborgs universitet
Bakgrund: Utbildad ämneslärare i engelska och franska i grund- och gymnasieskolan, rektor, samt lärarutbildare vid Göteborgs universitet
Nuvarande tjänst: Anställd som utredare vid Skolinspektionen


Artikeln är tidigare publicerad i Skolporten nr 6/2025

Skolportens magasin

Läs mer

Läs mer om Skolportens magasin!

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026