Hoppa till sidinnehåll
Kollegialt lärande

Hallå där Lill Langelotz: Är inte lärare experter på att handleda?

Publicerad:2017-12-22
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Varför har du skrivit boken Kollegialt lärande i praktiken. Kompetensutveckling eller kollektiv korrigering? (Natur & Kultur) – just nu?

– Jag blev tillfrågad av två förlag när min avhandling om lärares kompetensutveckling genom kollegial handledning kom i mars 2014. Dessutom är kollegialt lärande något som används som ett mantra i skolan för tillfället, som om det är svaret på skolans ”problem”.

Och det är det inte?

– Nej. Det beror på vad man vill uppnå med det kollegiala lärandet. Självklart kan det vara bra att utvecklas tillsammans.

– Men just nu pratar man om kollegialt lärande som om det är en enda sak, även när det är till exempel toppstyrt. Föreställningen om lärares behov av ständig kompetensutveckling påverkas bland annat av starka marknadsdiskurser. Det finns många som gärna vill hjälpa till att öka lärarnas kompetens och tjäna en slant. Slå upp vilken lärartidning som helst – där görs det reklam för olika kurser i kollegialt lärande och handledning.

Är inte lärare experter på att handleda?

– Jo, kanske. Men det har betydelse vilken relation man har till varandra. Ta till exempel de som utses till förestelärare och med det kanske får handledningsuppdrag.

– De är oftast väldigt duktiga i klassrummet med elever, men man kan inte ta för givet att de också är bra på att utbilda sina kollegor. Och det är inte alla som är bekväma med att få och ta kritik av sina arbetskamrater. Ibland tänker jag: ”Kan inte lärare bara få tid att undervisa, och då gärna tillsammans?” Vad krävs för att det kollegiala lärandet ska vara bra och utvecklande?

– Att lärarna får möjlighet att vara med och påverka vilket lärande som de ska ägna sig åt. Det finns olika sätt att göra det på. Man kan säga att kollegialt lärande är ett paraplybegrepp för varierande former av lärande och kunskapsutveckling på en arbetsplats.

Varför intresserar det dig så mycket?

– För att jag är så nyfiken på hur man kan utvecklas som lärare. Jag tror dessutom att man måste samarbeta. Hur är det ordspråket lyder? ”Det krävs en hel by för att fostra ett barn.” Elevernas lärande är ett kollektivt ansvar.

Av Mari Edman 

FOTO: ANNIKA AF KLERCKER


Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 6 2017. 


NYHET! Nu kan du köpa digitala lösnummer i App Store eller Google Play

Vill du prenumerera? Prova på-pris: 2 nr/99 kr! 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev