Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Dold styrning i förskolans utvecklingssamtal

Publicerad:2011-10-18
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
According to the Curriculum for the Swedish Preschool, parent-teacher conferences are important practices in the intermediate sphere and in the relations between home and preschool. This article draws on a study in which the overall aim is to explore how parent-teacher conferences are constructed and used in Swedish preschools. Using transcripts of audiotaped episodes from parentteacher conferences, the analysis reveals that the interactions are charactarised by formality in accordance with institutional talk, but also to a large extent informality. Additionally, the analyses show that the parent-teacher conferences are characterised by “soft governance” both in terms of content (what) and form (how). The teachers use various communicative techniques that govern the conversation: closeness and intimacy, the use of anecdotes, references to the common interest of the child, elements of humour and laughter, and seemingly neutral questions. The article also discuss how “soft governance” is used in the construction and the assessment of a desirable preschool child and parent. Författare: Ann-Marie Markström “Soft governance” i förskolans utvecklingssamtalEducare nr 2, 2011
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026