Hoppa till sidinnehåll
Elevhälsa

Skolsköterskans möjlighet att upptäcka och stödja barn som far illa eller riskerar att fara illa

Publicerad:2018-05-02
Uppdaterad:2018-06-11

Skolsköterskan har potential att upptäcka utsatta barn genom de regelbundna kontakterna och elevernas förtroende för skolsköterskan. Det visar Lisbet Engh i sin avhandling.

Författare

Lisbet Engh

Handledare

Associate Professor Ulla-Britt Eriksson, Karlstads universitet Professor Carl-Gustaf Bornehag, Karlstads universitet,

Opponent

Associate Professor Ina Borup, Nordic School of Public Health NHV

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2018-05-18

Titel (se)

Skolsköterskans möjlighet att upptäcka och stödja barn som far illa eller riskerar att fara illa

Titel (eng)

The School Nurse’s Ability to Detect and Support Maltreated Children

Institution

Institutionen för hälsovetenskaper

Skolsköterskans möjlighet att upptäcka och stödja barn som far illa eller riskerar att fara illa

Många barn som far illa eller riskerar att fara illa upptäcks inte och får inte det stöd de behöver. Skolsköterskan möter alla elever vid regelbundna hälsobesök och får därmed kunskap om elevernas hälsa och livssituation. Avhandlingens övergripande syfte var att öka kunskapen om skolsköterskans möjlighet att upptäcka barn som far illa eller riskerar att fara illa samt initiering av stödinsatser.

Avhandlingen grundar sig på fyra delstudier, som baseras på fokusgruppsintervjuer och populationsdata från elevhälsodatabasen ELSA. Resultaten visar att skolsköterskan har potential att upptäcka utsatta barn genom de regelbundna kontakterna och elevernas förtroende för skolsköterskan. För att stödinsatser ska kunna initieras måste barnet våga avslöja sin utsatthet eller att den upptäcks på annat sätt. Hinder för upptäckt och stöd som uppmärksammades var framförallt tillitsbrist, undvikande, starka känslor och bristande dokumentation. Dessa hinder hade delvis sin grund i organisationen av elevhälsoarbetet och bristande resurser, vilket även påverkade samverkan såväl internt inom skolan som externt med andra aktörer såsom socialtjänst samt övrig hälso- och sjukvård.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026