Debatt
Debatt

Senaste opinions- och debattartiklarna.
Senast publicerat
Läs flerNyhetskategorier
”Här är undervisningen fredad – inget får störa den”
Jag kan inte släppa det professorn sakligt förstärker föräldrarna med. Här talas inte om hur skolan anpassas till eleverna utan hur eleverna får möjlighet att delta i det som sker och pågår i klassrummet, skriver krönikören Anne-Marie Körling.
Nyhetskategorier
”Straff är en riktigt dålig idé som verktyg för lärare”
Fridtjuv Berg, Alva Myrdal och andra skolreformatörer lär vrida sig i sina gravar” skriver skolexperten Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Nyhetskategorier
”Npf-eleverna är de första som sorteras ut ur musiksalen”
Musik kan lugna, samla och skapa tillhörighet. Men just nu är det ofta det ämne där elever med npf inte längre klarar att delta. Det här är en tyst utsortering som sällan nämns – och som drabbar just de elever som hade behövt musiken mest, skriver musikläraren Karin Hassle.
Nyhetskategorier
”Knappast ”kommunism” att ge barnen lite smör”
Barnen får knäckebröd utan pålägg. Ägarna får utdelning. Det är svårt att tänka sig en tydligare symbol för vad som gått fel i dagens Sverige, skriver Anders Ygeman (S), m.fl.
Nyhetskategorier
”Skolverket öppnar dörren för fuskare”
Är det kränkande att föräldrar kan se om läraren är behörig? Det tycker Skolverket. Det är fullkomligt absurt. Det skriver Linnea Lindquist på ledarplats.
”Måste sättas stopp för aktiebolag i förskolan”
Vi förväntar oss att ettåringar ska agera som pålästa kunder på en marknad. De ska kunna uppmärksamma ett felaktigt petskydd eller frånvaron av utbildad personal på samma sätt som du kan känna på en tröjas tyg i affären, skriver undertecknarna.
Nyhetskategorier
”Jag är less på att bli daltad med”
”I nya läroplansutredningen tror man inte riktigt på lärarens förmåga att hantera undervisningssituationen. Så, alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”, skriver Maria Wiman.
Nyhetskategorier
”Lucia betyder ljus – det borde vi fokusera på”
”Lucia betyder ljus” skrev barnen på en av våra skyltar och jag hoppas innerligt att det är det vi, både pedagoger och föräldrar, fokuserar på framöver när vi uppmärksammar traditionen, oavsett hur vi väljer att organisera den, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Nyhetskategorier
”Målstyrning kväver både elever och lärare”
”Den utopiska idén om att alla elever ska kunna nå skolans kunskapsmål leder i praktiken till att elever med svag teoretisk begåvning gång på gång misslyckas”. Det skriver Elsa Zetterberg, som ser en väg bort från snällbetyg och anpassningar som hindrar eleverna från att utveckla sina kunskaper.
”Forskare blåser upp etablerad kunskap som ”nyheter””
Vi behöver använda kritiskt tänkande även inför vetenskapens ”nyheter” och modeord. Man kan nämligen tänka sig att forskare också är människor och gärna vill blåsa upp sin egen forsknings betydelse, skriver Erik Cardelus.
Nyhetskategorier
”Ska vi sätta korrekta betyg på gråzonsbarnen?”
”Lärare som tagit sitt myndighetsuppdrag, det vill säga betygssättningen, på allvar och underkänt teoretiskt svaga elever har anklagats, ifrågasatts och misstänkliggjorts”, skriver Filippa Mannerheim.
Nyhetskategorier
”Rätt till skola för barn som flyr våld”
Vi måste också våga se de barn som finns mitt ibland oss – de som tvingas fly våld i hemmet här i Sverige, skriver Monica Lindström, Alla kvinnors hus, Karlstad kvinnojour.
Nyhetskategorier
”Vi behöver inte en skola som sorterar ut barn”
Särskilda skolor för barn med svag teoretisk begåvning kan verka praktiskt. Men lärares rop på utsortering av barn är symtom på ett havererat skolsystem, anser Catharina Hetzer (S).
Nyhetskategorier
”Skolan måste utgå från forskningen”
Den hårda kritiken från Riksrevisionen mot hur skolans arbetssätt fungerar måste tas på stort allvar. Eleverna ska inte utsättas för ett undervisningslotteri, skriver forskare vid Linnéuniversitetet, universiteten i Lund, Uppsala, Stockholm och Göteborg samt Högskolorna i Gävle respektive Halmstad och Karolinska Institutet.
Nyhetskategorier
”Hur blev lucia till ett brott mot barnkonventionen?”
Om barnen mår så dåligt av att fira lucia som en förskola i Malmö nu påstår kanske det är de själva som gör något fel? Det frågar sig Göteborgs-Posten på ledarplats.
Konferenser
Läs mer
Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Skolportens magasin


Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

















