Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Bråkstakar och retstickor

Publicerad:2018-06-25
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
Fokus i föreliggande studie är på personalens förståelse av våld i skolan. Intresset riktas specifikt mot den betydelse som föreställningar om kön får för hur personalen synliggörs och bemöter våld mellan elever. Detta diskuteras i artikeln som att handlingar och situationer könskodas. Det vill säga att vissa handlingar beskrivs maskulina medan andra handlingar som feminina (Haywood & Mac an Ghaill 2012, Paechter 2006). Begreppet våld används i denna studie som ett samlingsbegrepp för situationer, där skolpersonalen beskriver hur en eller flera elever gjort våld, på en eller flera elevers värdighet och integritet. Det kan vara handlingar som, slag, knuffar, hot, benämningar, ansiktsuttryck och utfrysning samt nedsättande kommunikation på sociala medier (jfr Benbenishty & Astor 2005, Robinson, Davies & Saltmarsh 2012). Författare: Johannes Lunneblad Bråkstakar och retstickor. En studie av hur elevers våld könskodas av skolpersonalen i grundskolans senare årUtbildning & Demokrati 2017, vol 26, nr 3
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026