Interaktiva skrivtavlor och aktiva lärare
Artikel nr 1 2010: Interaktiva skrivtavlor och aktiva lärare. Problem och möjligheter
Under 2008 utrustades 33 klassrum på Carlssons skola med digital utrustning. Avsikten var att stimulera nytänkande inom pedagogiken bland den undervisande personalen och att utmana och vägleda eleverna med nya pedagogiska grepp. Under läsåret 2008-2009 genomfördes en forskningscirkel på Carlssons skola. Syftet med undersökningen var att dokumentera och synliggöra processen bakom införandet av digitala klassrum. Dessutom ville forskningscirkeln synliggöra problem och fördelar som lärare och elever upplevt. Enkäter och intervjuer genomfördes. Resultaten pekar på att användningsområdena för skrivtavlan är lika oavsett stadium och ämne. Det tydligaste problem vi har hittat är att tekniken inte alltid fungerat som önskat. Namn: Cecilia Christiansen är gymnasielärare i ma/no.E-post: cecilia.christiansen@carlssonsskola.sePia Lindberg är rektor på Carlssons skola.Epost: pia.lindberg@carlssonsskola.seAndreas Nordling är multimedialärare och IT-pedagog.E-post:andreas.nordling@carlssonsskola.seTobias Oliveras är 4-9 lärare i sv/eng.Epost: tobias.oliveras@carlssonsskola.seGuido Pillola är 4-9 lärare i so.E-post:guido.pillola@carlssonsskola.seSerier

Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Att möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk 

