Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Den kroppsliga läsningen: Bildningsperspektiv på litteraturundervisning

Publicerad:2018-12-04
Uppdaterad:2019-02-22

Djamila Fatheddines avhandling visar hur barns läsupplevelser kan vara en möjlig del av en bildningsprocess och att dessa läsupplevelser har kroppsliga dimensioner.

Författare

Djamila Fatheddine

Handledare

Professor Per Bäckström, Karlstads universitet Professor Christina Olin-Scheller, Karlstads universitet rofessor Silwa Claesson, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Eva Hultin, Uppsala universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2018-12-21

Titel (se)

Den kroppsliga läsningen: Bildningsperspektiv på litteraturundervisning

Institution

Institutionen för språk, litteratur och interkultur

Den kroppsliga läsningen: Bildningsperspektiv på litteraturundervisning

Denna avhandling handlar om grundskolans litteraturundervisning med ett särskilt fokus på kroppslighet och bildningsaspekter. Genom fyra delstudier görs nedslag i styrdokument, lärares klassrumspraktik och elevers egna erfarenheter av litteraturläsning. Avhandlingen visar hur barns läsupplevelser kan vara en möjlig del av en bildningsprocess och att dessa läsupplevelser har kroppsliga dimensioner. Resultaten visar också att de skrivningar om litteraturläsning som finns i den nuvarande kursplanen i svenska (Lgr11) står i skarp kontrast dels till lärares undervisningspraktik, dels till elevernas egna berättelser om litteraturläsning. Detta kan innebära att litteraturens bildningspotential inte når alla elever. Avhandlingen vänder sig till forskare, lärare, studenter och andra som är intresserade av frågor som rör villkoren för grundskolans litteraturundervisning. 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026