Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Lärares professionella autonomi under New Public Managementepoken

Publicerad:2019-01-29
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Det svenska skolsystemet har under de senaste decennierna präglats av hög reformintensitet och omstruktureringar. Till stor del är det en utveckling som följt internationella trender där nyliberal ideologi och New Public Management (NPM) har varit centrala. Ulf Lundström har undersökt vilken frihet (professionell autonomi) gymnasielärare upplever i sitt arbete mot bakgrund av de senaste decenniernas reformer. Analysen utgår från lärares berättelser och diskuteras i professions- och policyperspektiv: Hur påverkar olika reformer den frihet lärarna upplever i sitt arbete? Hur samverkar olika policyer beträffande lärarnas autonomi? Författare: Ulf Lundström Lärares professionella autonomi under New Public ManagementepokenUtbildning & Demokrati, vol 27, 2018
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026