Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Lek lockar elever att prata på nybörjarspråk

Publicerad:2020-01-15
Uppdaterad:2020-01-22
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Utveckla skolan nummer 1/2020: Lekande lätt – lekar i ett kooperativt språkklassrum för en ökad muntlig aktivitet i nybörjarspråk

Cajsa Hansen, språk- och förstelärare.

Lek och samarbete lockar eleverna att prata på ett nybörjarspråk. Cajsa Hansen, språklärare på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en artikel om lekens möjligheter i språkundervisningen.

Varför ville du skriva en artikel?

– Bakgrunden var att undervisningstiden i moderna språk minskats samtidigt som eleverna i årskurs 6 skulle få betyg för första gången. Detta fick mig att fundera på hur jag skulle kunna effektivisera den muntliga delen av undervisningen. Projektet visade så fina resultat att jag vill sprida dem vidare och ett bra sätt är att skriva en utvecklingsartikel, något jag gjort två gånger tidigare.

Vad handlar artikeln om?

– Hur man genom lek kan hitta elevernas inre motivation att prata på målspråket. Min intention var att flytta elevernas fokus från hur de pratar till att prata.

– Projektet bygger på tio återkommande visuella, kinestetiska, auditiva och metakognitiva lekar, alla baserade på ett kooperativt lärande med fokus på samarbete och struktur. Lekarna är korta med enkla regler och genomfördes oftast i par. Lekarna är konstruerade så att ingen elev endast tjänar på sin egen insats, utan lekarna bygger på samarbete.

– En bärande tanke var att skapa en positiv lärmiljö där eleverna motiverades till att tala på målspråket. Projektet pågick under en termin, parallellt med ordinarie undervisning.

Vilka resultat har du sett?

– Framför allt att eleverna tyckte att det var roligt och att lekarnas tydliga ram skapade utrymme för spontant pratande på målspråket. Eftersom lekarna var så pass enkla till sin form behövdes ingen förberedelsetid, det var bara att sätta igång och här såg jag en klar effektivisering. Med tio olika lekar att välja mellan tröttnade heller inte eleverna på dem. Ett annat tydligt resultat är att lekarna stärkte elevernas delaktighet och lust att samarbeta.

”Lekarnas tydliga ram skapade utrymme för spontant pratande på målspråket.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Jag jobbar vidare med samma lekar med de nya eleverna i årskurs 6. Mina gamla elever som nu går i 7:an var så inkörda på lekarna så där fortsätter vi med liknande lekar.

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Jag har berättat om arbetet och artikeln i ett nätverk för språklärare i kommunen samt för arbetskollegor i moderna språk på skolan. Flera av dem har själva provat lekarna i sin undervisning.

Cajsa Hansen är förstelärare, lärare i franska, svenska och svenska som andraspråk i årskurs 6–9 på Myrsjöskolan i Nacka.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev