Bättre psykisk elevhälsa när föräldrar har höga förväntningar

Melody Almroth
Född 1989
Bor i Solna
Disputerade 2019-12-06
vid Karolinska Institutet
Avhandling
Adolescents’ future academic prospects : predictors and mental health outcomes
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Min masteruppsats handlar om ungdomars mental hälsa, ett ämne som jag menar är en av de viktigaste samhällsfrågorna idag. Därefter började jag arbeta i ett forskningsprojekt som bland annat undersökte vilka framtidsplaner unga tonåringar har. Det fick mig att bli nyfiken på hur skolsystem och arbetsmarknad påverkar unga människors framtidsplaner.Vad handlar avhandlingen om?
– Övergripande om sambandet mellan framtida akademiska perspektiv och mental hälsa bland ungdomar och faktorer som påverkar ungdomars akademiska förväntningar. Knappt 4000 ungdomar i högstadieåldern har genom enkäter fått svara på vilka akademiska förväntningar har på sig själva: Huvudsakligen om och hur länge de planerar att plugga. Eleverna har också skattat sin egen psykiska hälsa utifrån frågor om bland annat depression, ångest och hyperaktivitet. I studien ingår även enkäter med föräldrar om deras förväntningar på barnens framtida studier. Därutöver har högstadielärare och elever i årskurs 9 svarat på enkäter om hur de uppfattar den pedagogiska och sociala miljön i sin skola.Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att höga akademiska förväntningar både på sig själv och hos föräldrarna relaterar till bättre mental hälsa hos barnen. Ett positivt klimat i skolan, höga akademiska förväntningar och stöd från föräldrarna samt högre akademiska betyg och engagemang i skolan hos elever verkade förutspå höga akademiska förväntningar.Vad överraskade dig?
– Idag pratas det mycket om akademisk stress bland unga. Därför hade jag inte förväntat mig att höga akademiska förväntningar från föräldrar skulle relatera till bättre psykisk hälsa bland ungdomarna. Men sedan insåg jag att akademisk stress och mål är inte nödvändigtvis samma sak.Vem har nytta av dina resultat?
– För de som arbetar inom skolan kan de bidra till att skapa förståelse för hur förväntningar påverkar eleverna. Resultaten visar att man inte behöver vara så rädd för att sätta mål. Vidare hoppas jag att resultaten kan vara till nytta för forskningen i ämnet. Susanne SawanderRelaterade länkar

Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Att möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk 

