Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Företagssamarbete drar fokus från lärande

Publicerad:2010-04-14
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

I slutet av IT-utbildningar ingår ofta samarbeten med företag för att ge studenterna en skjuts ut i arbetslivet. Här finns en risk att målet förskjuts från att lära sig till att prestera, men det finns sätt att undvika det enligt Mattias Wiggbergs avhandling Computer Science Project Courses: Contrasting Students Experiences with Teachers Expectations .

Mattias Wiggberg

Född 1976
i Stockholm

Disputerade
2010-04-16

vid Uppsala universitet med avhandlingen:

Avhandling

Computer Science Project Courses: Contrasting Students Experiences with Teachers Expectations

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag undervisade på projektkurser och förstod att vi kunde göra mer av den termin som spenderas på dem. Jag blev intresserad av att lära mig mer om vilka mekanismer som styr vad och hur mycket studenter lär sig. Projektkurserna liknar också högteknologiska utvecklingsprojekt i industrin, och som ekonom vill jag bidra till ökad kunskapsutveckling även i dem.

Vad handlar avhandlingen om?

– Projektkurser på IT-utbildningar är avancerade tekniska miljöer en uppgift kan till exempel vara att bygga autonoma räddningsrobotar. Det finns ofta flera och motstridiga uppfattningar om hur kurserna ska genomföras för att nå lärandemålen. Avhandlingen behandlar kontrasten mellan förväntningar och utfall. Jag intervjuade studenter för att få fram vilka områden de ser som centrala, och utifrån det fick jag ett filter för att få fram djupare information.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Syftet med projektkurser i slutet av civilingenjörsutbildningar är att förbereda studenter för industrin och näringslivet. Men när man använder metoder från industrin finns det en risk att målet blir prestation istället för lärande. Då måste man lyfta lärandet tydligare och lägga in mekanismer som tar tillbaka fokus till det. I avhandlingen har jag utvecklat en metod för att studera lärandet i utvecklingsprojekt.

Vad överraskade dig?

– Några av resultaten pekar på att kärnan i projekten, kopplingen till industrin, under vissa förutsättningar kan dra ned lärandet ordentligt. Det förvånade mig, men det var också en sporre för att hitta lösningar.

Vem har nytta av dina resultat?

– De som arbetar i eller med högteknologiska utvecklingsprojekt vid universitet eller i industrin. I dag behöver vi ständigt utvecklas och lära oss saker, även när vi arbetar med att producera saker i utvecklingsprojekt. Därför är resultaten intressanta även för andra miljöer än universitet.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev