Hoppa till sidinnehåll
Examen, karriär och livsval

Skolsegregation påverkar relationer och arbetsliv

Publicerad:2020-06-17
Uppdaterad:2020-08-27
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Debbie Lau

Född år 1986
Bor i Göteborg

Disputerade 2020-06-03
vid Göteborgs universitet

Avhandling

Empirical Essays on Education and Health Policy Evaluation

Att ha skolkamrater från samma ursprungsregion som en själv påverkar både framtida relationer och arbetsliv. Det visar Debbie Lau som forskat om skolsegregation i Sverige.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– När jag började studera i Sverige läste jag ofta nyheter om bostadsområden och skolor med ett stort antal invandrare. Jag började fundera över om den segregation som invandrare möter i skolan även skulle innebära segregation senare i livet. Dessa frågor ledde till att jag började studera effekterna av segregering på skolor.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om orsakseffekterna av utbildnings- och hälsopolicy. Mer specifikt om hur elevers immigrantbakgrund i svenska skolan påverkar dem på lång sikt vad gäller sannolikhet att senare i livet ha en invandrarpartner, och om hen hamnar på en arbetsplats med fler invandrarkollegor.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att skolkamrater från samma ursprungsregion som en själv har långsiktiga effekter både på individens relation och arbetsresultat. Huvudresultaten i studien visar på både statistiskt och ekonomiskt signifikanta resultat för invandrare: Andelen skolkamrater från samma ursprungsregion ökar sannolikheten för en invandrare senare i livet ska ha en partner från samma ursprungsregion med över sju procent och sannolikheten för att ha kollegor från samma ursprungsregion med över tolv procent.

Vad överraskade dig?

– Att resultaten skiljer sig mellan första- och andra generationens invandrare (första generationens invandrare invandrar till Sverige med utländska föräldrar, andra generationens invandrare föddes i Sverige med utländska föräldrar). Att ha flera skolkamrater från samma ursprungsregion ökar sannolikheten för att ha en partner från samma ursprungsregion i framtiden i högre grad för andra generationens invandrare än för första generationens invandrare. Det väcker frågan om varför andra generationens invandrare, som antas vara mer integrerade än första generationens invandrare, påverkas mer av skolkamraters ursprung. Resultatet antyder att andra generationens invandrare kan ha högre preferens för individer från samma ursprung som partners än första generationens invandrare, vilket bör undersökas ytterligare av framtida forskning.

Vem har nytta av dina resultat?

– Resultaten visar att skolmångfald är ett viktigt verktyg för politiska beslutsfattare som syftar till att motverka segregation.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev