Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Relationen till andra avgörande för läsutveckling

Publicerad:2011-02-03
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Bekräftelse och uppmuntran från människor i ens närhet är avgörande för att känna att man behärskar läsning. Det gäller varje gång man möter nya krav på att förstå texter inte bara när läskoden ska knäckas.Det konstaterar Anna-Karin Svensson i avhandlingen ”Lärarstudenters berättelser om läsning. Från tidig barndom till mötet med lärarutbildning.”

Anna-Karin Svensson

Född 1955
i Tyringe

Disputerade
2011-01-14

vid Lunds Universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Lärarstudenters berättelser om läsning. Från tidig barndom till mötet med

Varför blev du intresserad av ämnet?

Det beror på min bakgrund som förskollärare och lågstadielärare där jag arbetat med språkutveckling och läsinlärning. Som lärarutbildare har jag hjälpt lärarstudenter att komma vidare i sitt eget skrivande och jag började då fundera över varför de behöver stöd i mötetmed sin högskoleutbildning.

Vad handlar avhandlingen om?

Jag har fördjupat mig i fyra lärarstudenters livsberättelser om läsning från barndom till mötet med lärarutbildningen. Deras berättelser analyseras ur ett sociokulturellt perspektiv. Det handlar om hur de har upplevt läsning och vad som har fått dem att läsa, jag kallar detderas läsarbanor.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Det jag tycker är intressant är den betydelse som andra personer har haft för att bjudain till läsning – viktiga andra. Det är till exempel familjen och skolan. I skolan har demött personer som varit viktiga både på ett positivt och ett negativt sätt. I berättelsernaframkommer hur upplevelser av delaktighet i en läsarförening inte automatiskt överförstill en annan. I mötet med läsning i nya sammanhang uppstår större eller mindre glapp somutmanar och som behöver överbryggas. Varje ny kontext kräver en inbjudan av viktigaandra för att man ska känna sig delaktig i läsarnas förening. Vilket är en metafor för attbehärska det som krävs för att axla uppgiften som läsare.

Vad överraskade dig?

Det var nog att det var lika viktigt att möta viktiga andra på alla nivåer, oavsett omman börjar i första klass eller på lärarutbildningen. Behovet av respons och feedback ärdetsamma.

Vem har nytta av dina resultat?

Dels lärarutbildare. Men också studenter som ska möta små barn och ta rollen av attbli viktiga andra.
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk