Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Att reflektera över språket viktigt i NO

Publicerad:2011-02-14
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Det är stora skillnader i hur medvetna barn är om hur de använder språket i sin kunskapsbildning. I en studie som Annika Åkerblom gjorde för sin avhandling ”Children making sense of physical phenomena”, visade sig särskilt 10-åringar kunna reflektera över hur språket skapar förståelse för abstrakta fenomen.

Annika Åkerblom

Född 1962
i Göteborg

Disputerade
2011-01-28

vid Lunds Universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Children making sense of physical phenomena

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har jobbat i förskolan i 15 år och då är det naturligt att fundera över hur barn skapar meningi sina upplevelser. Ett annat område som intresserar mig är fonetik och lingvistik. När jag fickmöjlighet att kombinera de två områdena i ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt var det en perfektmöjlighet för mig.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur kunskap kommer till uttryck i språket och vilken roll språket har i skapandet av mening.Konkret handlar det om hur barn i olika åldrar ser på vissa fenomen inom fysiken. Jag har intervjuat64 barn 6, 10 och 14 år gamla och frågat; vad händer om man kastar en boll snett uppåt,och varför ramlar inte månen ner.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Dels att barn kunde använda samma begrepp men ge begreppen helt olika innebörd. Till exempelett ord som dragningskraft gav barnen mycket varierande betydelse.Ett annat resultat är att barnen närmar sig abstrakta fenomen på olika sätt och använder sittspråk olika för att gestalta en förståelse. 10-åringarna till exempel var mycket kompetentaspråkanvändare. De kunde reflektera över sitt eget språk och göra kommentarer som att det här ärlärande, när de diskuterade med mig om hur de förklarade fysiska fenomen. 14-åringarna däremotvar inställda på använda korrekta termer och att svara rätt.

Vad överraskade dig?

-Det var hur 10-åringarna använde sig av den reflekterande dialogen för att utveckla förståelse.Samt att 14-åringarna som läst fysik och som är äldre, inte reflekterade på samma sätt. De varistället måna om att ge de rätta svaren.

Vem har nytta av dina resultat?

– Generellt alla som sysslar med lärande eftersom hur vi använder språket är kritiskt för förståelsen.Men särskilt alla lärare i NV, från förskolan och uppåt. Min studie visar hur viktigt det är attreflektera över språket inte bara i svenska, utan också i naturämnen.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev