Hoppa till sidinnehåll
Funktionsnedsättning

Hur skapar man en tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa?

Publicerad:2021-04-09
Uppdaterad:2023-08-31
John Miller
Skribent:John Miller


Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet.

Hallå där, Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet. Du ska tillsammans med Karin Fröding, Specialpedagogiska skolmyndigheten, tala på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik i grundskolan.

Vad ska er föreläsning handla om?

– Vi kommer att berätta om resultaten från den systematiska översikt som vi sammanställt tillsammans. Den undersöker hur lärare i ämnet idrott och hälsa kan arbeta för att skapa en tillgänglig lärmiljö för elever, med eller utan funktionsnedsättningar, som möter svårigheter i det sociala samspelet. Vi har tittat på internationell forskning men även svensk forskning ingår i översikten.

Hur kan man använda översikten och resultaten?

– Vi vill att man ska kunna ta hjälp av forskningsöversikten och att den ska vara ett inspiration- och diskussionsunderlag. Framför allt i sammanfattningen har vi ett avsnitt om att just tillämpa resultaten med hjälp av frågor.

– På Skolforskningsportalen.se kan man lyssna på våra intervjuer med lärare om hur de arbetar utifrån det här materialet. Vi har dessutom en podd, Skolforskningspodden, i vilken vi samtalar om tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa.

Vad vill ni att konferensdeltagarna får med sig från er föreläsning?

– Vi vill att deltagarna får med sig ett stöd i det man kanske redan arbetar med eller det man kan arbeta mer med. Forskningssammanställningen ska skapa trygghet i att lärarnas undervisning sker på vetenskaplig grund.

Av John Miller

Du kan lyssna till Alva Appelgren och Karin Fröding på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik för grundskolan den 18–31 maj 2021!

Om konferensen och boka plats

Webbkonferensen berör:

  • Digitala verktyg för en tillgänglig lärmiljö i matematik.
  • Elever med Downs syndrom som läser enligt grundskolans läroplan – hur fungerar det?
  • Engelskundervisning för elever med dyslexi och språkstörning.
  • Idrott och hälsa för elever som möter svårigheter i det sociala samspelet – så kan lärmiljön anpassas.
  • Så kan skolan stötta elever med en introvert personlighetsläggning.
  • Specialpedagogens och speciallärarens roller i ett synkroniserat elevhälsoarbete.
  • Tre diagnoser i skolan – erfarenheter ur elev- och pedagogperspektiv.

 

 

Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev