Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning

Publicerad:2021-08-31
Uppdaterad:2023-08-31
John Miller
Skribent:John Miller


Jenny Samuelsson, logoped och doktorand.

Hallå där, Jenny Samuelsson, logoped på DART och doktorand vid Göteborgs universitet. Du kommer att tala på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskola.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Jag kommer att tala om forskningsprojektet KomLoss, KOMmunikationsstödd Läs- Och skrivundervisning i Särskola, som är ett samarbete mellan forskare vid Linköpings universitet, Göteborgs universitet samt DART vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. I projektet undersöker vi hur användandet av två olika appar i undervisningen kan hjälpa elever på grund- och gymnasiesärskolan att utveckla sin läsförmåga. Metoderna som vi tittar på är förståelsebaserad inlärning och fonemisk inlärning.

– Vi håller just nu på att analysera data som samlats in under drygt ett år. Och min förhoppning är att resultatet ska kunna presenteras för konferensdeltagarna. Jag ska även redogöra för resultaten från våra intervjuer med lärare som har varit med i projektet och genomfört undervisningen. Jag tänker att det kan ge en bredare inblick i hur projektet har upplevts och fungerat.

Digitala hjälpmedel innebär många möjligheter för läs-och skrivundervisningen i särskolan. Men hur står det till med den digitala kompetensen bland lärarna?

– Det största problemet är inte alltid kompetensen hos lärarna. Det kan snarare handla om att det saknas digitala verktyg till alla elever eller tekniskt stöd till lärarna. Lärarna har inte alltid möjlighet att styra innehållet i läsplattan och kan då inte använda de appar de vill använda. Här finns absolut utvecklingsmöjligheter, menar jag. Det är inte heller alltid så att ett digitalt hjälpmedel per automatik stöder elevens läsutveckling. Det är viktigt att läraren arbetar aktivt tillsammans.

Vad vill du att konferensdeltagarna ska få med sig från din föreläsning?

– Jag hoppas att min föreläsning ska inspirera lärarna att tro på deras elevers möjligheter att lära sig att läsa. Och jag ser också gärna att deltagarna ska våga prova olika läsinlärningssätt, där de digitala verktygen kan ses som ett komplement i läsundervisningen.

Av John Miller

Du kan lyssna till Jenny Samuelsson på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskolan i Stockholm, den 19–20 oktober 2021!

Om konferensen och boka plats

Konferensen berör:

  • Hur kan vi stödja språkutvecklingen hos elever som läser med inriktning ämnesområden?
  • Inkluderande undervisningsmiljöer för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning.
  • Hur främjar vi närvaro i grund- och gymnasiesärskolan?
  • Kommunikationsstödd läs- och skrivundervisning i särskolan.
  • Hur ser internetanvändning och digital delaktighet ut hos ungdomar och unga vuxna med IF?
  • Varför undervisa eleverna i hem- och konsumentkunskap?
  • På vilket sätt kan fysisk aktivitet bidra till att förbättra elevernas lärande?
  • Träna och stötta vardagsplanering – vad fungerar?

 

Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev