Tydlig ledning i förskolan ger högre kvalitet

Maria Styf
Född år 1974
i Junsele
Disputerade 2012-06-05
vid Umeå universitet
Avhandling
Pedagogisk ledning för en pedagogisk verksamhet? Om den kommunala förskolans ledningsstruktur
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Från början skulle jag skriva om förskollärares kompetensutveckling. Då upptäckte jag att det fanns väldigt lite skrivet om förskolans formella ledarskap, och det gjorde att jag blev nyfiken. Vem är det som leder förskolans verksamhet – är det rektorer eller förskolechefer?Vad handlar avhandlingen om?
– Den är väldigt omfattande. Jag har skickat ut enkäter till förvaltningscheferna i landets alla 290 kommuner, och 180 kommuner svarade. Frågorna handlar bland annat om hur ledningsstrukturen för förskolan ser ut. Jag ville se hur kommunerna tänker – ser de förskolan och skolan som två verksamhetsområden eller ett, och är det samma ledningsfunktion oavsett verksamhetsområde? – Undersökningen gjordes innan den nya skollagen började tillämpas 1 juli 2011. Då stod det inte formulerat någonting i läroplanen om förskolans ledning, bara att verksamheten ställer höga krav på förskolan.Vilka är de viktigaste resultaten?
– Kartläggningen visar att ledningsstrukturerna är väldigt mångskiftande – titel, ansvar och verksamhetsområden spretar åt olika håll, maktfördelningen såg väldigt olika ut. – De stora och de mindre kommunerna skilde ut sig genom att de angav organisatorisk effektivitet före de pedagogiska motiven till hur ledningen är utformad. De små kommunerna har större problem med att skapa en ledningsstruktur med små enheter på grund av de stora avstånden i glesbygden. De stora kommunerna har också svårare att skapa ett nära ledarskap för pedagogerna eftersom antalet förskolor är stort. – Ett viktigt resultat är att medvetandegöra att strukturen har betydelse för det faktiska pedagogiska ledarskapet. Det blir ett kvalitetstänk. Nu när det blir en starkare statlig styrning så tror jag att det kommer att bli färre ledningsnivåer och en förskolechef i titeln.Vad överraskade dig?
– Just mönstret i storstadskommunerna och glesbygden var lite överraskande.Vem har nytta av dina resultat?
– Ja, det är kommunerna främst. Men resultatet kan också vara till nytta för verksamheterna – om man skapar tydliga strukturer med ett närmare ledarskap så premieras det pedagogiska ledarskapet. Moa EngmanRelaterade länkar

Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Att möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk 

