Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

A double pressure to perform? Pupils talk about grades and parents in a multicultural school setting in Sweden

Publicerad:2022-01-31
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
The aim is to contribute knowledge about the ways in which Swedish pupils with a migrant background speak about school performances and their first experiences of being graded. The results describe pupils and parents as positioned as being lower down in a top-down relationship vis-à-vis school. The separation between home and school is best described as robust. Some pupils want and ask for a better school-home relationship because they think it would harmonise the relationship with their parents and facilitate their school work. The main conclusion is that pupils find themselves in a vulnerable position between schools’/teachers’ demands and parents’ aspirations for them.Författare: Håkan Löfgren och Robert Aman A double pressure to perform? Pupils talk about grades and parents in a multicultural school setting in Sweden
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026