Hoppa till sidinnehåll

Samtal för förståelse. Hur utvecklas yrkeskunnande genom samtal?

Publicerad:2006-11-09
Uppdaterad:2012-05-02

Gun Mollberger Hedqvist började fundera på den handledning hon fick, och den hon gav: kunde samtal fördjupa yrkeskunnandet? Hon upptäckte att det finns två olika förhållningssätt i mötet med den andre – ett som öppnar för reflektion och lärande, och ett som inte gör det. Det är när vi reflekterar, säger hon, som insikterna kommer. Det är då kunskapen uppstår.

Författare

Gun Mollberger Hedqvist

Handledare

Inger William-Olsson samt Anders Lindseth

Opponent

Professor Arnt Myrstad, Filosofisk institutt, Universitetet i Tromsö, Norge

Disputerat vid

Stockholms universitet

Disputationsdag

2006-11-11

Titel (se)

Samtal för förståelse. Hur utvecklas yrkeskunnande genom samtal?

Titel (eng)

Discourse for understanding – how may occupational skills be developed through discourse?

Institution

Institutionen för individ, omvärld och lärande (LHS)

Samtal för förståelse. Hur utvecklas yrkeskunnande genom samtal?

Denna studie ansluter sig till arbetslivsforskningens tradition. I denna tradition tas utgångspunkt i yrkesutövares erfarenheter i yrket. Genom reflektion över dessa erfarenheter och studier i yrkesfältet önskar forskaren att belysa och utveckla yrkeskunnande.

Som pedagog har jag länge varit upptagen av hur pedagoger kan utveckla sitt yrkeskunnande. Pedagoger vill främja andras lärande men hur lär de själva att bli goda pedagoger? Med detta arbete vill jag å ena sidan belysa hur pedagoger kan utveckla sitt yrkeskunnande genom samtal. Å andra sidan önskar jag att arbeta fram en bättre förståelse av min egen yrkeserfarenhet som pedagog och handledare. Dessa två målsättningar hänger samman med varandra.

Jag hoppas att utveckla en insikt som inte bara visar mitt dilemma i en handledande situation men som också belyser pedagogers utmaning när de ska utveckla sitt yrkeskunnande som handledare. Å ena sidan ska handledaren lyssna öppet till den som handleds, men å andra sidan sätter den givna kunskapen så många premisser för lyssnandet att öppenheten inte blir möjlig. Kan pedagogen erfara sin situation på ett sådant sätt att hon eller han kan undfly detta dilemma? För att fördjupa och nyansera mitt svar på denna fråga har jag gjort ett fältarbete i eget yrkesfält. Jag har undersökt pedagogers berättelser om möten med barn, så som dessa berättelser kommer fram i två olika samtalssituationer: barnkonferenser och grupphandledning.

Pedagogernas samtal visar att det handlar om att förstå det man har erfarit förståelsen är utgångspunkt för att utveckla ett yrkeskunnande. Ett förhållningssätt med ett öppet lyssnade, till sig själv och i samspelet med andra, är en förutsättning för att yrkeskunnandet ska utvecklas. Det vill säga, det krävs ett reflekterande rum för att uppnå förståelse i samtalets form.

Discourse for understanding – how may occupational skills be developed through discourse?

The present study belongs in the tradition of working-life research. In this tradition, the point of departure lies in working people s experience in their occupation. Through reflection on this experience and studies in the occupational field the researcher seeks to elucidate and develop occupational knowledge and skills.

As a teacher I have long been preoccupied with how teachers may develop their occupational skills. Teachers wish to promote others learning, but how do they themselves learn to be good teachers? In the present work I wish to elucidate how teachers can develop their occupational skills through discourse. Equally, I wish to gain a better understanding of my own professional experience as a teacher and supervisor. These two goals are interconnected.

I hope to develop an insight that not only shows my dilemma in a supervision situation but also illustrates the teacher s challenge when he or she is to develop professional skill as a supervisor. On the one hand the supervisor needs to listen with an open mind to the person being supervised; but on the other, given knowledge places so many constraints upon listening that openness becomes impossible. Can the teacher experience his or her situation in such a way that this dilemma may be avoided? To deepen and modify my answer to this question I carried out fieldwork in my own occupational field. I have studied such teachers accounts of their meetings with children as have emerged from two discourse situations: child conferences and group supervisions.

The teachers discourse shows that the issue is to understand what one has experienced understanding is the starting point for the development of occupational skill. An attitude of open listening, to oneself and in interaction with others, is a precondition for occupational skills to grow. In other words, a space for reflection is needed if understanding is to be achieved through the medium of discourse.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev