Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

«Jeg har ikke trykt!» Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen

Publicerad:2023-01-13
Uppdaterad:2023-09-03
John Miller
Skribent:John Miller
I denne artikkelen utforskes barnehagebarns og barnehagelæreres ytringer om teknologi i samtalebasert gruppelesing av digitale bildebøker på nettbrett i norske barnehager. Flere tidligere studier om lesing på nettbrett har undersøkt antall ytringer, mens få studier har utforsket innholdet i ytringene om det teknologiske. Barndomsstudier der turtaking og sosial deltakelse er vektlagt har inspirert våre analyser. Empirien består av fire filmopptak av samtalebasert gruppelesing med digitale bildebøker, som er analysert ved bruk av induktiv kvalitativ innholdsanalyse. Funnene viser at innholdet i barnas ytringer om det teknologiske hovedsakelig dreier seg om turtaking og tilgang, mens barnehagelærerne beskriver hva som skjer i fortellingen og om muligheter med teknologien. På tvers av disse resultatene trer det frem to tematikker som blir diskutert: jakten på hotspots og turtaking. Författare: Margrethe Jernes och Marianne Undheim

«Jeg har ikke trykt!» Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen

Barn – forskning om barn og barndom i Norden Vol 40 Nr. 4 (2022)
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026