Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Att utbilda mattelärare

Publicerad:2012-09-07
Uppdaterad:2012-09-12
John Miller
Skribent:John Miller
Jorryt van Bommel

Född 1974
i Nijmegen, Nederländerna

Disputerade 2012-09-10
vid Karlstads universitet

Avhandling

Improving Teaching, Improving Learning, Improving as a Teacher: Mathematical Knowledge for Teaching as an Object of Learning

Ämneskunskaper påverkar matematikdidaktiska kunskaper, men det krävs också att lärarstudenten kan byta perspektiv från lärare till matematiklärare. Det visar Jorryt van Bommel i sin avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Matematikdidaktik har sedan länge varit ett stort intresse för mig. Jag tycker om när teori och praktik möts. Då passar det att forska om learning study med matematikdidaktik som lärandeobjekt.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det övergripande syftet är att utreda hur kurser i lärarutbildningen kan förbättra studenternas matematikdidaktiska kunskaper. Den bygger på genomförandet av en learning study på lärarutbildningen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Resultaten är av två typer, den ena handlar om lärandet av matematikdidaktik och det andra är ett metodologiskt bidrag. Vad gäller matematikdidaktiken bör man fokusera mer på lärarrollen i matematik. Studenterna satt fast i elevrollen eller sin roll som pedagog och hade då svårt att ta till sig matematikdidaktiken i kursen. Som lärarutbildare måste man synliggöra den rollen. Vi såg dessutom att viss kunskap i matematik behövs för att överhuvudtaget kunna ta steget till att diskutera saker matematikdidaktiskt. Men enbart matematisk kunskap räcker inte. Till exempel behöver lärarstudenter under utbildningen lära sig att formulera lämpliga mål för en lektion. En lektion som i övrigt måste kunna beskrivas i detalj för att delarna ska hänga ihop. – Det metodologiska bidraget innebär en utveckling av learning study-metoden. Jag har jobbat med meta-lärandeobjekt som öppnar för matematikdidaktik för learning study.

Vad överraskade dig?

– Det har varit mycket diskussion kring lärarens och lärarstudenternas ämneskunskaper. Det var intressant att se att sådana kunskaper verkligen påverkar ens utveckling i ämnesdidaktik. Däremot räcker det inte enbart med ämneskunskaper. Matematik och matematikdidaktik hänger ihop och påverkar varandra.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärarutbildare och lärarfortbildare i matematik, men även i andra ämnen. Det metodologiska bidraget är intressant för alla som skulle vilja utveckla sin undervisning. Redan vid kursstarten nu i höst implementerade jag några kritiska aspekter i undervisningen. Om man är elev ser man något i en övning, men som lärare ser man något annat. Som matematiklärare ser man ytterligare något annat. Detta synliggör de olika roller lärarstudenterna haft i sitt liv med matematik. Gunilla Nordin
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk