Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Teaching early reading skills to non-vocal students with severe learning disabilities using Headsprout Early Reading

Publicerad:2023-03-01
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Many students with learning disabilities find it difficult to acquire basic reading skills. This is even more of a challenge for students who are non-vocal. The purpose of the present study was to pilot the use of Headsprout Early Reading (HER), an online reading programme, with four non-vocal students with a severe learning disability (SLD), over the course of a nine-week period. Additional table-top activities were designed and implemented to augment the online instruction. None of the students completed the programme. Three students improved their early reading skills over the course of the intervention. Staff members indicated positive experiences of using HER, especially mentioning how motivated the students were to engage with the programme. HER for students with SLD requires one-to-one support and a longer implementation period to achieve completion; these have implications for resourcing in special schools. However, HER shows promise with non-vocal students with learning disabilities and evidence supports the need for larger-scale evaluation research. Författare: Sian E. ThomasCorinna F. Grindle och Vaso Totsika

Teaching early reading skills to non-vocal students with severe learning disabilities using Headsprout Early Reading

The British Journal of Special Education (BJSE)
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026