Hoppa till sidinnehåll

Interkulturell matematik

Publicerad:2010-11-01
Uppdaterad:2012-09-18
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
Vårterminen 2008 startade vår forskarcirkel mycket trevande. Vi lärare hade mycket dimmiga begrepp om vad arbetet skulle innebära och vad det skulle mynna ut i. Tre av oss kom så småningom fram till att våra frågor var ganska lika. Vi ville formulera frågeställningar kring ett avgränsat område som hade med vår undervisning att göra och sammanfattade våra första funderingar som två breda frågor:
  • Hur lär sig elever matematik och hur använder de språket för att uttrycka sig om matematik?
  • Hur lär sig elever tillsammans i en mångkulturell lärandemiljö?
Interkulturell matematikRapport från en forskningscirkel i Malmö stad
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk