Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Memorization versus conceptual practice with number combinations: their effects on second graders with different types of mathematical learning difficulties

Publicerad:2023-05-23
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
The study set out to explore different mathematical difficulties among 877 second-grade children and to test the effect of memorization versus conceptual practices with number combinations. It used a latent profile analysis of baseline measurements of digit writing speed, number combination fluency, multidigit calculation, and number sense skills to identify six latent classes: three mathematical learning difficulty classes, two typical classes, and one high-achieving class. The memorization practice produced superior improvement for all classes of students except the high-achievers class. These results suggest that memorization practice with basic number combinations should not be considered poor teaching practice. It is important for teachers to incorporate practices with number combinations that focus on speed and memorization, even for children who struggle with mathematics. Författare: Rickard Östergren, Ulf Träff, Jessica Elofsson, Hugo Hesser och Joakim SamuelssonMemorization versus conceptual practice with number combinations: their effects on second graders with different types of mathematical learning difficulties

Scandinavian Journal of Educational Research

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026