Hoppa till sidinnehåll
Dyslexi

Tala fram texten: När barn med läs- och skrivsvårigheter skriver med tal-till-text

Publicerad:2023-05-24
Hur hanterar mellanstadieelever i svenska skolor skrivprocessen när de blir introducerade för att skriva med tal-till-text i jämförelse med tangentbord? Det är en av frågorna som Sanna Kraft utforskar i sin avhandling.
Författare

Sanna Kraft

Handledare

Professor Åsa Wengelin, Göteborgs universitet. Karin Helgesson, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Gustaf Skar, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2023-06-16

Titel (se)

Tala fram texten. När barn med läs- och skrivsvårigheter skriver med tal-till-text

Titel (eng)

Speaking the text. When children with reading and writing difficulties compose with speech-to-text

Institution

Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

Speaking the text. When children with reading and writing difficulties compose with speech-to-text

Effective writing is a crucial skill that requires not only the mastery of various sub-processes but also deliberate orchestration of those sub-processes within the constraints of limited workingmemory capacity. In practice, some of those sub-processes, such as transcription (spelling and handwriting), need to be automatised to free up capacity for other processes. Unfortunately, children who struggle with spelling rarely manage to fully automatise transcription. This often has a negative impact both on their writing process and on the final text. One solution to this problem could be to let them use speech-to-text (STT), because this would allow them to avoid spelling by using their voice to create text. This thesis consists of four articles where I investigate whether, and if so how, composing by means of STT can facilitate writing for children (aged 10–13) with reading and writing difficulties. I analyse both the composition processes and the final texts. I make comparisons both with text production by means of a keyboard and with a reference group of children without difficulties. In addition, I explore whether and how successful use of STT correlates with individual linguistic and cognitive skills. Overall, my results suggest that STT can indeed facilitate some aspects of writing for children with reading and writing difficulties, though not emphatically. In my studies, the use of STT does not yield any improvements at group level in processes such as meaning-related revisions or in assessed text quality. However, one important caveat is that the participants received only a very short introduction to STT. In general, the ability to use a new tool effectively is of course likely to improve with instruction and practice. Importantly, my results do suggest that instruction in STT use in conjunction with writing processes such as revising is crucial for successful usage of this tool.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026