Hoppa till sidinnehåll
Bedömning

Pedagogisk dokumentation synliggör barn

Publicerad:2011-10-07
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Lise-Lotte Bjervås har i sin avhandling Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan – En diskursanalys undersökt hur lärare i förskolan tillsammans skapar sig uppfattningar av barn utifrån pedagogisk dokumentation. Hon menar att man genom att dokumentera och bedöma får syn på barns förmågor.

Lise-Lotte Bjervås

Född 1960
i Kalmar

Disputerade
2011-09-30

vid Göteborgs universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan – En diskursanalys

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Pedagogisk dokumentation är ett prioriterat kompetensutvecklingsområde på förskolan i dag. Jag var intresserad av att undersöka vad som händer när man följer och dokumenterar barn.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har följt två arbetslag som arbetar med, och har gedigen erfarenhet av pedagogisk dokumentation. Jag har varit med när de planerar för att fånga hur samtalen går och har sedan undersökt vad det är för bedömningar som finns inneslutna i lärarnas tal.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– När man använder detta sätt att dokumentera och bedöma får man syn på förmågor som barn har. Ett viktigt resultat som jag lyfter fram är att även om barn är kompetenta så betonar lärare att de har ett ansvar för att skapa en verksamhet där barn kan utvecklas och lära. Jag tycker att det är intressant att lärarna gör bedömningar i relation till verksamheten det blir som en form av självbedövning. I vardagligt tal lägger vi ofta ett bristperspektiv i ordet bedömning. Men att göra en bedömning kan innebära att man lyfter fram det som är barns tillgångar och förmågor. Att bedöma något i sig behöver inte stå för något som inte är bra. Det är hur bedömningarna sker och vad man räknar in som är viktigt.

Vad överraskade dig?

– Att lärarna inte bedömde barnen som en isolerad enhet i förhållande till någon fördefinierad mall med eventuella mål utan, ur ett relationellt perspektiv i samspel med andra barn.

Vem har nytta av dina resultat?

– Framförallt lärare i förskolan som vill vara med och problematisera arbetet med pedagogisk dokumentation nu när förskolan har ett ökat krav på dokumentation och på att bedöma verksamheten.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev