Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Topos som meningsskapare: retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande genom argumentation

Publicerad:2012-10-05
Uppdaterad:2012-12-05

Hur kan vi arbeta öppet, men samtidigt kritiskt och kvalificerat med många samtidiga perspektiv – något som är relevant inte minst inom högskolan? Om det handlar Maria Wolrath Söderbergs avhandling.

Författare

Maria Wolrath Söderberg

Opponent

Tina Kindeberg, Docent (Lunds universitet)

Disputerat vid

Örebro universitet

Disputationsdag

2012-09-21

Titel (se)

Topos som meningsskapare: retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande genom argumentation

Institution

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Topos som meningsskapare: retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande genom argumentation

Den här avhandlingens långsiktiga mål är att bidra till en högskoledidaktik som förmår hantera föränderlighet, motstridighet och mångsidiga problem. En sådan didaktik bör emellertid vara förankrad i en reflekterad teori om meningsskapande. Avhandlingen prövar vilka bidrag den retoriska toposläran kan ge till en sådan teori.

Toposläran utvecklades som en kognitiv verktygslåda för tänkande och argumentation i problematiska, föränderliga och mång­facetterade frågor. Den byggde på antagandet att teman, skäl och ­resonemangssätt som tidigare fungerat för liknande syften skulle kunna återvinnas på nya frågor. Genom att ställa dem mot varandra i debatt och på så vis kritiskt undersöka dem kunde man åstadkomma en mångsidig perspektivprövning. Toposläran var kopplad till ett ­doxologiskt synsätt som har mycket gemensamt med dagens socialkonstruktivistiska förståelse av kunskap, men den var inte på samma vis förbunden med någon utbyggd teori om lärande. Denna avhandling undersöker förutsättningarna för en sådan teori.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026