Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Texter, språk och skrivande

Publicerad:2011-09-12
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
The Swedish school is facing a number of structural and didactic changes. New syllabi have been adopted for the compulsory and the upper secondary school, as well as a new grading system. The aim of this article is threefold. Firstly, we aim to present previous research concerning the teaching of language and writing. Secondly, we aim to analyse the new syllabi in Swedish. Finally, we aim to problematize and discuss these syllabi in the light of previous research. The new syllabi show a progression in the teaching of language and writing, where the indicated text production among the youngest pupils is related to the everyday domain, and the indicated text production for older pupils gradually change into the specialized and the critical/reflexive domains. The article discusses the slight asymmetry between the general objectives for Swedish as a school subject, the central content as it is presented in the syllabi and the assessment criteria in the syllabi for the upper secondary school. Författare: Annbritt Palo och Lena Manderstedt Texter, språk och skrivande med utgångspunkt i de nya kurs- och ämnesplanerna i svenskaEducare 1/2011
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026