Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

‘Beating about the bush’ on the how and why in elementary school science

Publicerad:2013-01-31
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Britt Jakobson and Monica Axelsson examine teacher instruction on scientific literacy tasks and teacher expression of ultimate and subordinate purposes during one teaching sequence of a science unit. They use a Practical Epistemology Analysis and Systemic Functional Grammar and transcribed audio recordings of teacher instruction, students’ pair work and written texts. In conclusion, students are mainly involved in hands-on activities and aspects of scientific literacy are not so emphasised. The dominant focus is on “doing”, and the authors argue that this is creating uncertainty and that the learning direction is not always in line with what the teacher intended. Författare: Britt Jakobson & Monica Axelsson ‘Beating about the bush’ on the how and why in elementary school scienceEducation Inquiry, Volume 3, No. 4, December 2012
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026