Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Inkluderande undervisning

Publicerad:2011-06-16
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
In this article, inclusive education is analysed from the perspective of the interlinked, dynamic relationship between international neo-liberal movements and national policies and practices. The aim is to explore the significance of “competence” in recent Norwegian reforms and the changing position attributed to inclusion. The analysis shows that during a very short period from 1997 to the present date Norway has seen a rapid change from a highly state-regulated system with an expressed emphasis on inclusive education policies to one of decentralisation, with an emphasis on competencies, differences and individualisation. I discuss the impact of international studies on national reforms in neo-liberal direction and the implications of such reforms for inclusive education policies and practices in Norway. Författare: Anne-Lise Arnesen International politics and national reforms: The dynamics between “competence” and the “inclusive school” in Norwegian education policiesEducation Inquiry 2/2011
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026